Ak si myslíte že 14-bitový RAW prevodník má dáky zmysel, tak vás určite bude zaujímať článok: The Consequences of Noise
Podľa ukážok pridaný šum už dokáže spôsobiť že rozdiel medzi 8 a 5 bitmi (posterizácia) prestane byť viditeľný (nieto ešte u 12 bitového prevodníka).
Je tam aj analýza porovnania šumu pri rovnakom expozičnom čase, ale pri rôznej citlivosti (prezradím: je takmer rovnaký a nie je to rozdiel jedného EV):
- je takmer jedno na akej citlivosti fotíme, podstatný je výsledný expozičný čas
- lepšia kvalita sa dá dosiahnuť fotením na vyšších citlivostiach, ale len v prípade že ešte nenastane prepal
Stratégia Olympusu (a vlastne v menšej či väčšej miere všetkých) používať nižšie reálne ISO ako nastavené teda nezlepšuje šum (skôr naopak) a teda nie je to švindľovanie.
[Ganec]