Postproces

12.12.2011 14:19

Poslednú dobu som si začal uvedomovať silu postprocesu a jeho vplyv na výsledok fotky.. Skúsim pár riadkami zhrnúť moje doterajšie skúsenosti a budem rád, ak niekto pridá svoje a dopracujeme sa k niečomu novému, prípadne si ujasníme, čo a ako by sme mali robiť, aby naše fotky vyzerali lepšie.

 

Na flogu pravdy som sa stretol s autorom, ktorý nahadzoval svoje krajinkárske zábery (kompozične fajn) vytvorené zrkadlovkou na ISO okolo 200 nevalnej technickej kvality poznačené výrazným šumom a žiadal radu.. chcel som sa vtedy rozpísať čo a ako, ale je to téma asi trochu rozsiahlejšia, tak to spravím tu..

 

Ešte trochu odbočím.. Keď som prijal ponuku na fotenie konfirmácie v kostole, zistil som, že  výsledné fotografie neboli na požadovanej úrovni a začal som skúmať, čo je vo veci a prečo fotky nie sú technicky lepšie (tváre boli zliate, detaily rozmazané a nejasné..).

Urobil som skúšobné zábery a po analýze zistil, že na automatike sú lepšie výsledky ako na manuály, aj keď som nastavil všetky priamo zistiteľné nastavenia (clona, čas, ..). Automat teda robil niečo, čo som musel nejako nastaviť.. Dopídil som sa až k najmenším odchýlkam a zistil ako veľmi záleží na zvolenom režime (krajina, portrét.. a ich podnastaveniach ako doostrovanie, vyhladzovanie,..), vyváženie bielej (ale to ešte poriadne ani teraz neviem a používam AUTO WB a následne dorábam z RAWu), automatické zosvetľovanie, automatické odstránenie šumu pri vyšších hodnotách ISO a p.

 

Teda chcem povedať že základné nastavenie je fakt odvodené od slova základ a je tam toho ešte veľa, čo ovplyvňuje výslednú fotografiu.

 

Jeden čas som fotil tak, že som vypol všetky autofunkcie nastavené výrobcom a postupne jednotlivé zapínal a sledoval, aký vplyv to má na zmenu TK fotografie a výsledok sa pokúsim popísať.

 

Skúsim už  prejsť k odporučeniam, aj keď nie podľa najdôležitejších, ale tak ako ma napadnú:

 

  1. správne zvoliť expozíciu – pomer čas, clona a ISO..,
  2. správne pred exponovaním vyvážiť bielu,
  3. ak foťák zle prerába JPG foťte do RAWu a následne upravte hodnoty ako potrebujete a podľa toho, čo je ešte znesiteľné – u mňa platí čím menej úprav (kontrast, gama, zosvetlenie tieňov, doostrovanie ..) tým lepší výsledok,
  4. snažte sa dobre odfotiť.. teda hneď ostro, aby sa minimalizoval následný postproces – možno pomôže článok: https://dusanhaluska-photography.webnode.sk/news/ako-dosiahnut-maximalnu-ostrost/
  5. správne zaostriť –  krajinkár ocení  tabuľku na výpočet hĺbky ostrosti, to aby mal celý záber v DOFke a nemusel potom napr.: popredie moc doostrovať, čo skúsené oko hneď spozná, lebo to vyzerá neprirodzene,
  6. používajte odšumenie s citom – veľa fotiek som videl bez detailov ale „čistých“ a myslím si že radšej trochu šumu ako čistá mazanina,
  7. RAW prevodník je prvý krok v postprocese, potom ešte doladiť v grafickom editore – napr.: zoner alebo photoshop, no zase platí, čím menej úprav tým lepšie,
  8. ak treba niečo zvýrazniť (opraviť) je dobré použiť nástroje, ktoré sa dajú použiť lokálne – napr. zosvetliť bielko v oku,
  9. keď odšumovať alebo robiť úpravy, tak v plnom formáte, kde až tak nedôjde k strate detailov - po zmenšením sa stratí nejaký šum čo sa dá pekne využiť J ,  
  10. po zmenšení treba väčšinou jemne doostriť – ja dávam na formát 1200x800 po zmenšení jednoduché doostrenie v sile 15%  (zoner)
  11.  
  12.  

 

Nechám tému ešte otvorenú a ak máte niekto iné skúsenosti, alebo odporučenia, doplním z diskusie ako ďalšie body k doterajším tak, aby sme sa vyhli v budúcnosti strate kvality fotky nesprávnym postprocesom.

Diskusná téma: Postproces

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok