POLARIZOVAŤ???

03.04.2012 11:41

Po dlhom čase som sa dostal k novému článku, v ktorom by som rád s vami rozobral spôsob polarizácie a jej vplyv na výslednú fotografiu..

Pred dvoma rokmi som dostal k môjmu objektívu (70-200Lf4) 3 filtre – UV, ND a polarizačný a po pár skúšobných pokusoch som  zostal pri UV a pre stmavenie ND.. ale polarizačnému filtru som nijako nevedel prísť na chuť. Pri záberoch som nevedel ako ho natočiť a čo to vlastne robí. Momentálne mám pár dní voľna a znovu som sa vrátil ku skúmaniu a pokusom so svojim nádobíčkom.

A prišla rada aj na filtre..

Niečo som za tie 2 roky počítal a teraz skúsil v praxi. Nie sú to zistenia na základe 1000coch fotografií ale len niekoľko, kým som pochopil ako ho natočiť aby výsledok bol „iný“..

Prikladám fotografiu: hore bez filtra, dole s polarizačným..

 

Výsledok

plusy:

  • krajšia obloha s kontrastnejšími (viditeľnými) oblakmi,
  • kontrast pozadia,
  • Doplním: krajšie farby
  • väčší dynamický rozsah (teda ak je moc svetlá obloha tak dokáže potlačiť a ušetrí cca 1 EV (možno viac)),
  • fotenie vecí pod hladinou a cez sklo (bez odrazov)

mínusy:

  • rozdiel clony na ten istý záber : s polarizáciou f13 a bez filtra f9 na ten istý výsledok expozície zeme domov a stromov – teda v horších podmienkach treba statív alebo zvýšiť ISO.. (ale vonku asi v pohode)
  • modrá sa "kumuluje" ďalej od hôr  -teda hore je tmavá a nad horami svetlejšia  - mne to príde ako veľmi neprirodzené a keď porovnám ĽHR A PHR..  teda malo by to byť v rovnakej farbe. Doplním: platí pre široké ohnisko, neduh sa potlačí pri dlhších ohniskách.
  • zosvetlilo ibe mraky v strede, na pravom okraji sú nezmenené (ak iba minimum..) subjektívne podľa prvého pokusu inde OK
  • všetky farby okrem oblohy sa mi zdajú jemne potlačené. Doplním: dosť som pofotil a nie je to tak - práve naopak!
  • na oblohe pri 1:1 sa mi zdal väčší  šum (subjektívne)
  • treba dať pozor na správne natočenie
  • Doplním: zlá práca s clonou - treba odobrať a natočiť pri zmene smeru záberu (aspoň ja som to robil pri skúšaní)
  • Doplním: nedá sa pužiť pri panoráne - skladaní záberov.

 

 

poznámka:  čítal som o odleskoch vody (mal by zabrániť) ale keď som skúšal tak nech som

točil akokoľvek nevšimol som si rozdiel..

Doplním: pokus č.2,3 - boli dodané po napísaní článku a ukazujú ďalšie možnosti.

Ostatné  rozdiely nevidím.. Budem rád, ak som na niečo zabudol, môžete to pod článkom nechať komentár a rozoberieme to.

 

Diskusná téma: POLARIZOVAŤ???

Titulok: Polarizovať sa vyplatí Vložil: Laco Dátum: 03.04.2012

To že sa ti nedarí dosiahnuť s CPL filtrom dobré výsledky nie je vinou filtra, ale nie vždy správnym použitím filtra.
Rozdiel medzi expozíciou s filtrom a bez je 2 EV a použitie statívu v prírode tak nie je nevýhoda, ale vedie ku kvalitnejším a ostrejším fotografiam.
Prvé pravidlo je poloha slnka k ose fotografovania. Malo by byť z boku, slnko od chrbata, alebo protisvetlo nie.
Polarizačný filter sa nepoužíva na širokouhlé objektívy17-20, lebo stmavenie oblohy nie je rovnomerné, ale časť je tmavá a časť svetlá. Mne sa zdá, že pravá časť je tnavšia ako ľavá
Omyl, že farby sú potlačené. Práve naopak, farby sa rozžiaria, lebo sa odstráni odrazené svetlo oblohy od predmetov. Poľné cestylisty, kamene, voda majú svoju farbu, a nie farbu ob lohy.
CPL filter má použitie va každom fotografickom obore, lebo vylepšuje fotky a odstraňuje lesky.
Samozrejme je iba na autorovi či a ako ho použije.
PS mám filtre B+W a HOYA najkvalitnejšie čo momentálne je a keď zrovnám fotky s filtrom a bez filtra tak vidím rozdiel. Odstraňuje odlesky z mokrých kameňov, hladiny , pleti zo všetkého okrem kovových plôch.
Samozrejme pri skúšani s filtrom to chce trpezlivosť. V šettko už bolo napísané v knihách , časopisoch a internete-Pihan a google

Titulok: Re:Polarizovať sa vyplatí Vložil: DUDIS Dátum: 03.04.2012

dík za komentár..
máš pravdu s farbami - skúsil som to pred chvíľkou znovu.
foto bez úprav len zmenšené.. ohnisko som nechal 17 (ešte som toto nečítal :) )
ale niečo na tom bude a skúsim to dlhšie používať.. vo veľkom je to patrné po zmenšení a prevode do jpegu menej..ale vidno..

teda ja sa prikláňam sa k CPL, aj keď ešte dnes ráno.. :)

p.s. foto doplním do textu ako druhý pokus

Titulok: Polarizovať sa vyplati Vložil: Laco Dátum: 04.04.2012

Včera som zabudol, že na panorámu sa CPL tiež nepoužíva. Na tmavšiu oblohu sa používa prechodový sivý

Titulok: Re:Polarizovať sa vyplati Vložil: DUDIS Dátum: 05.04.2012

jo dík

Titulok: Polarizovať Vložil: Laco Dátum: 05.04.2012

Vybral si na demonštráciu odstránenia odleskov ten najhorší príklad. Bordel pod hladinou a v okolí vody to nie je určite to pravé orechové. Počkaj na leto a odfoť horské pleso , alebo more a uvídíš ten rozdiel. A čo ti bráni spraviť dve fotky jednu s odrazom a druhú s filtrom?

Titulok: Re:Polarizovať Vložil: DUDIS Dátum: 05.04.2012

jediné miesto čo som mal poblíž. nejaká nádrž ale vody skoro nebolo.. je to s CPL ale rôzne natočený..

jo teším sa na Štrbské pleso keď tam vybehnem a vyskúšam..

Titulok: chromatická aberácia Vložil: DUDIS Dátum: 05.04.2012

som trochu fotil včera s CPL a vybehla mi na stranách dosť patrná ch.a. červená a zelená - priložím - doposiaľ som si nevšimol niečoho takého.

Titulok: Polarizovať sa vyplatí Vložil: Laco Dátum: 10.04.2012

Citát: modrá sa "kumuluje" ďalej od hôr -teda hore je tmavá a nad horami svetlejšia - mne to príde ako veľmi neprirodzené
Včera som bol vonku a podobný úkaz som videl aj bez CPL filtra. Obloha dole, nad horizontom bola svetlejšia ako hore. Takže CPL filter je v tom nevinne.

Titulok: Re:Polarizovať sa vyplatí Vložil: DUDIS Dátum: 27.04.2012

jo tiež som si už všimol a beriem..
je to spravidla tak

Titulok: info Vložil: DuPe Dátum: 07.03.2013

chlape...komu to píšeš tieto nezmysli!!!

1 | 2 >>

Pridať nový príspevok