Oprava (napríklad "zeleného") farebného nádychu pomocou ColorBalance

15.06.2013 13:35

Gancov predhovor

Mám na harddisku ešte veľa nearchivovaných fotiek.
Rozhodol som sa že ich všetky postupne spracujem, pretriedim a zazálohujem na DVD (nech sa mi len tak zbytočne neváľajú po hardddisku)

A keď už ich budem archivovať, tak nech aspoň ako-tak vyzerajú...


Zábery ktoré sa dajú vylepšiť

Snažil som sa vždy fotiť bez blesku (aby to ostatným nebolo nepríjemné) a poväčšinou som fotieval (alebo som sa nechával fotiť) v miestnostiach s umelým osvetlením. A ako vieme, foťáky nedokážu odfotiť presne to čo človek vidí, takže farby sa od reality môžu dosť líšiť.


Je to hlavne u záberov:

  • fotených v miestnostiach so žiarovkovým osvetlením
  • zábery z lesa - častokrát nie sú až aké farebné ako by mohli byť (ak sme si nenastavili dennú WB)
  • večerné zábery - vtedy sú zábery "domodra"
  • zábery z koncertov - vtedy už z toho má foťák naozaj galimatiáš


V prípade záberov u ktorých mám aj RAW dokážem farebné podanie vyladiť za pomoci nastavenia WB alebo kriviek. Ale mám aj veľa záberov, kde som RAW nepoužil:

  • buď som fotil foťákom čo nemá RAW
    • napríklad na festivaloch
    • alebo ešte fotky z čias keď som foťák s RAW nemal
  • alebo som si RAW nezapol
    • keď mi už dochádzalo miesto na karte
    • keď som si po obnovení miesta zabudol RAW nastaviť :-)
    • keď som si povedal že RAW proste netreba

Žiarovkový WB

V prípade fotiek z miestností fotených na automatiku tieto majú zvyčajne nažltlý nádych a tento sa dá opraviť aj z JPG pomocou posunutia modrej krivky: už som publikoval v diskusii Finta na žiarovkový WB.

Ale ani zábery u ktorých je nastavený žiarovkový WB nemusia byť dokonalé.
Napríklad u tohto záberu mi podvedome stále niečo vadilo.

Až keď som si ho pozrel dôslednejšie, postrehol som že to bolo kvôli žlto-zelenému nádychu.

Keďže som nemal RAW (a nechcelo sa mi hrať s krivkami), prešiel som ostatné možnosti v Olympus vieweri či sa to náhodou nedá skorigovať aj inakšie/pohodlnejšie.
 

Color ballance

Po chvíli experimentovania som zistil že na toto sa (možno vlac ako krivky) hodí nastavenie "Color balance": jednoduché pridanie alebo ubranie červenej (R), zelenej (G) alebo moderej (B). Nastavenie zelenej o 10 dielokov do mínusu a modrej o 5 dielikov do plusu spravilo presne to čo som požadoval.

 

Výsledný záber (ešte so zapnutým zosvetľovaním tieňov: auto tone correction) vyzerá takto:
 

Čo je Color ballance?


Color ballance znamená "vyváženie farieb".
Keďže farby majú 3 zložky (R/G/B), každá z nich sa v každom editore (dokonca aj v jednoduchých prehliadačoch) dá osobitne doladiť.

Olympus viewer má pri tomto nastavení aj ukážku efektu:

  • že posunutím "Red" posuvníka doľava sa pridáva modrá a doprava červená
  • že posunutím "Green" posuvníka doľava sa pridáva fialová a doprava zelená
  • a že posunutím "Blue" posuvníka doľava sa pridáva žltá a doprava modrá

Ďalšie využitie

Color ballance sa dá využiť aj na opravu iných farebných odtieňov.
(najviac rôznych nastavení som musel použiť na záberoch z koncertu)
Paradoxne občas sa oplatí napríklad pridať červenú aj na záberoch ktoré sú celé červené (v prípade osvetlenia červeným svetlom na koncerte) a záber potom vyzerá lepšie.

Skrátka dokiaľ ešte nevieme čo dané nastavenie spraví, je vhodné vyskúšať aj možnosti ktoré nevyzerajú pravdepodobne (a aj keď vieme).
 

Po rokoch

Hoci som Color Ballance poznal už dávno, nikdy som ho nepoužíval, lebo keď som ho skúsil tak sa mi ten efekt zdal proste "až príliš silný".

Až teraz (po dlhých rokoch čo sa venujem aj opravovaniu fotiek) som mu dal znova šancu a pristupoval som k tomuto nastaveniu ako k niečomu úplne novému (asi kvôli ukážkam efektu v Olympus vieweri som zabudol o čo sa jedná :-) ).

Na rozdiel od iných nastavení (napríklad kontrast), kde treba posuvník posunúť až o 30 dielikov aby bolo vidno zmenu, v prípade Color ballance sú užitočné omnoho menšie korekcie.

Asi to bol ten dôvod prečo som v minulosti toto nastavenie zavrhol ako nepoužiteľné.

 

Záver

Neprirodzený farebný nádych nie je dôvod na tvrdenie že foťák nevie fotiť, alebo až na úplné "odpísanie" foťáku, alebo dokonca celej značky. Vo väčšine prípadov sa toto totižto dá celkom dobre a jednoducho opraviť, dokonca aj z JPG.

Hlavne po týchto úpravách sa mi zdajú zábery "zo zastaralého" E-P1 omnoho krajšie ako z iných foťákov. Pleťovka z neho sa mi páči (pripadá mi reálna) omnoho viac ako z iných foťákov a opravou jedinej farby na tú správnu sa totižto opravia aj všetky ostatné farby (čo je u iných foťákov veľký problém).

V tomto prípade som toto nastavenie použil aj pre ostatné zábery (v batch-i) a pomohlo aj ostatným záberom. Napríklad:


Páči sa mi takáto pleťovka. Nie každý foťák je jej schopný: pokiaľ si spomínam, podobne ma zaujala už len pleťovka z prezentačných záberov Nikonu D4.
Zdá sa že na DxOmark meraní Color response (kde má napríklad E-P1 o 3 body lepšie skóre ako E-P3) naozaj niečo bude...

Dajme veciam druhú šancu .. aj keď nás možno na prvý krát sklamali...
 

[Ganec]

Diskusná téma: Oprava (napríklad "zeleného") farebného nádychu pomocou ColorBalance

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok