[Ganec bloguje] Zrkadlovky: prečo ich nemám rád (2) zle sa mi držia

29.09.2013 17:46

Možno vám to bude znieť divne, ale naozaj sa mi zrkadlovky zle držia.
Doteraz sa mi to ešte nepodarilo vysvetliť ostatným tak aby to pochopili, no možno dnes ma už konečne pochopíte.
 

Fotenie versus pivo

Včera som bol s kamošmi na pive. Po čase sme si namiesto pollitráka objednali litráky. Všimol som si že držať takéto pivo jednou rukou je krajne nepohodlné, aby ma z toho nebolela tak som si ho radšej pridŕžal druhou rukou.
 

Čo to má spoločné s fotením?

Podobne ako krígeľ sa držia zrkadlovky za grip. Je to mimo ťažiska a vtedy existujú 2 možnosti ako si ich chytiť:

  1. silnejšie stisnúť - no takto sa nedá dlho vydržať lebo začneme dostávať kŕče do prstov
  2. držať dvomi rukami - no takto po chvíli pre zmenu začne trpieť chrbtica


Ďalšou súvislosťou je, že čím ťažší krígeľ, tým nepohodlnejšie sa drží jednou rukou.
Zatiaľčo pol litra piva sa ešte ako tak dá udržať, s litrákom je to už naozaj problém.
V skutočnosti sa najlepšie držia pollitráky bez ucha, lebo sa držia takmer v mieste ťažiska a netreba ich stláčať.
(zaujímavé je že viem len o litrákoch s rúčkou: bez nej by už asi bol pohár príliš hrubý a nedal by sa chytiť do ruky)

U zrkadloviek je to ale inak: tie ťažšie sa lepšie držia lebo sú väčšie a na grip sa vojde celá ruka. U lowendov nie a tento dôvod znepríjemňuje fotenie viac ako samotná hmotnosť foťáku, preto prevláda názor že väčší foťák sa lepšie drží. Hoci pri viac ako kilovej zostave už znova začína byť problém skôr s hmotnosťou.
 

Držanie nezrkadlovky

PEN nie je problém si chytiť v mieste ťažiska a vtedy ho netreba stláčať.
Pri jeho prenášaní, alebo fotení som teda nikdy nemal problémy.

V jednej diskusii som napísal, že som navyknutý foťák podopierať malíčkom: držím ho teda voľne a predsa pevne.
Bez toho podopierania by som tiež musel foťák stláčať podobne ako u zrkadlovky a tak mi malíček už automaticky skĺzava pod foťák.
Pokúsil som sa to aj odfotiť, no fotenie pravej ruky ľavou bolo dosť nepohodlné a nie veľmi sa blížilo realite (skutočnému držaniu). Na fotke to  vyzeralo dosť neprirodzene. Musíte sa teda uspokojiť len so slovným vysvetlením.

Nedržím ho ale takto vždy:

  • keď prenášam PEN s nasadeným teleobjektívom, tak ho držím za objektív (ako kladivo :-) )
  • keď nefotím tak ho držím v celej dlani (displejom orientovaným na dlaň)
  • počas samotného fotenia (keď foťák podopieram ľavou rukou) malíček podopiera foťák z boku


Skrátka môžem ho držať mnohými spôsobmi: keď mi jedna poloha začne byť nepríjemná, tak ju proste automaticky zmením.
 

Držanie zrkadloviek

Zrkadlovku ale držím len jedným spôsobom: vždy mimo ťažiska.
Aby som ju držal pevne, musím ju omnoho viac stláčať. Na čo samozrejme nie som navyknutý a po chvíľke takéhoto držania ma už bolia prsty.

Navyše grip lowendových modelov je príliš malý na to aby sa mi tam vošiel malíček (ani sa ním nedá pohodlne podoprieť foťák). Neviem či som jediný čo má také široké prsty, ale keď som prvý krát chytil do rúk 500D, nechápal som ako vôbec môžu predávať foťák s takým nemožným úchopom. Bolo to najhoršie držanie foťáku až .. až som chytil do rúk kamoškinu D5100: to bolo ešte horšie. Tak rýchlo som kŕče do prstov ešte nedostal.

Ani držanie vyšších modelov mi nesadlo:

  • tiež sa mi malíček vošiel len na polovičku
  • u D7100 mi navyše zavadzalo tlačidlo náhľadu HO
  • u D800 je v gripe "válovček na prsty" ktorý mi stláčal prsty k sebe. Vôbec to nebolo príjemné.


Fotenie cez LiveView (alebo natáčanie videa) mi s nimi tiež bolo menej príjemné ako s kompaktami/CSC.
Nemajú na to optimalizovaný úchop a vyššia hmotnosť (tiel a objektívov) tomu tiež neprospieva.
 

Záver

Keď teda v diskusii niekto napíše že držanie bezzrkadloviek je horšie lebo sú menšie, mám z toho pocit že len zjavne nevie o čom píše. Že len dedukuje podľa toho že u zrkadloviek je to tak: čím väčšia tým sa zvyčajne lepšie drží.

V skutočnosti si ich len nevie správne chytiť.


Menšie foťáky sa ale držia úplne inakšie a to čo platí u zrkadloviek sa u nich nedá aplikovať. Je samozrejmé že sa niektoré modely držia lepšie ako iné, ale vonkoncom to nie je len o veľkosti.

 

Dodatok

Držanie je čisto individuálna záležitosť. V stolnom tenise sa napríklad dajú kúpiť Stiga raketky s 6 možnosťami držania:

  • Penholder - kratšia a širšia rúčka vhodná pre hru ázijského typu
  • Winner - anatomická rúčka vytvarovaná podľa tvaru ruky
  • Classic - rovná rúčka
  • Legend, Master, Champ - ďalšie tri druhy rúčky so širším koncom

Keď som si ich v predajni skúšal, najlepšie sa mi držala anatomická rúčka. No vôbec sa mi s ňou nehralo dobre. Vyskúšal som ešte všetky možné raketky až som zistil že najlepšie sa mi hrá s rovnou rúčkou. Teraz po rokoch už viem hrať dobre aj s anatomickou.

 

Podobné je to aj s fotením: držanie ktoré sa zdá skvelé v predajni môže byť pri akcii na obtiaž. V skutočnosti sa nám viac môže hodiť iné, len mu treba dať šancu. A zase naopak: držanie ktoré nevyhovuje nám môže byť pre niekoho iného perfektné.

[Ganec]

Diskusná téma: [Ganec bloguje] Zrkadlovky: prečo ich nemám rád (2) zle sa mi držia

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok