[Ganec bloguje] Fotenie stolného tenisu PEN-om - príprava

22.09.2013 12:49

Včera som bol fotiť a stolnotenisovom turnaji (a samozrejme bol som si aj zahrať).

No skôr ako samotné fotenie najprv popíšem čo všetko tomu predchádzalo.

 

Skúška pred turnajom

Týždeň pred turnajom som na skúšku zobral E-P3 a skúsil som ako by vyzerali zábery z neho fotené na rôzne citlivosti a na skúšku som použil aj citlivosti ISO 3200 a 6400, ktoré viem že E-P3 nezvláda v dostatočnej kvalite.
na moje prekvapenie zábery na vyššie ISO neboli až o toľko horšie ako som očakával: vďaka kratšiemu expozičnému času boli menej máznuté pohybom a tak sa aj na vyššie citlivosti dalo ako-tak pozerať. No už na ISO 1600 boli na pozadí nepekné farebné fľaky. A ISO 6400 bolo celkovo temné a škaredé (teda už nepoužiteľné).



S lepším senzorom by to už nemal byť až taký problém.
 

Kúpa E-P5

Rozhodol som sa že konečne upgradujem môj fotoarzenál.
Jedným z dôvodov bol aj tento turnaj (ktorí organizoval náš klub), keďže som vedel že tam neodolám a budem fotiť.
Minulý rok som nebol s výsledkami moc spokojný (keďže staršia generácia PEN-ov) nezvládala v dostatočnej kvalite odfotiť to čo som chcel zachytiť.

Nad novým foťákom som sa zamýšľal už dávno:

  • má citeľne lepší senzor, s ktorým by som sa menej musel trápiť v postprocessingu aby som bol spokojný
  • a vlastnosti ktoré by som si veľmi rád vyskúšal (aby som aj mal argumenty do diskusií z prvej ruky)


Dospel som teda do štádia že už fakt nemám za čím čakať.
Teda mal by som: Olympus vydal E-M1, ktorá je na vysoké citlivosti ešte použiteľnejšia (má lepšie farby) a má implementované fázové senzory na chipe kvôli lepšiemu AF-C. No ešte sa nepredáva, kvôli "hrbu" je menej skladná a jej skladnejší následníci budú určite vydaný až budúci rok.

Zašiel som teda do predajne a vyskúšal som si aj ostatné PEN-y:

  • dva rollery u E-P5 na vrchnej strane foťáku ma pomerne prekvapili
    • iné ako zadný roller, ale tiež použiteľné, hlavne vďaka prepínaču ktorý zdvojuje jeho funkcionalitu
  • roller u E-PL6 ma nepríjemne prekvapil tým, že bol príliš blízko (vystúpeného) displeja a tak mi do neho narážal palec
  • (E-PM2 som ani nevyskúšal)


Zobral som si teda E-P5 v sete s hľadáčikom (možno sa mi niekedy hodí) a pevnou 17-kou (tá sa hodí určite, 20-ka bola občas príliš "dlhá" a navyše je dosť pomalá).


Prvý tréning

Aby som si natrénoval fotenie s novým foťákom v praxi, zobral som si ho na tréning.
Spravil som narýchlo zopár cvakov s rýchlym sériovým snímaním, AF-C+Tr, ISO 3200/6400 a išiel som trénovať; s tým že fotenie si vyskúšam počas oddychu alebo proste neskôr. No žiadne neskôr už nebolo.

Ako som doma zistil, fotil som len 4 minúty.
No výsledok z E-P5 bol omnoho lepší, dokonca pozerateľný aj na ISO 6400 (a ostrejší vďaka kratším časom).



Zábery z tohto a predchádzajúceho tréningu som vložil na úložisko.

Pevná 45-ka pri pozerateľnej kvalite zvláda celkom dobré časy, no zišlo by sa mi niečo dlhšie.
Na druhý tréning som sa rozhodol že si zoberiem teleobjektív.


Druhý tréning

Aj na druhom tréningu som väčšinu času trénoval.
Ako som doma zistil, stihol som stlačiť spúšť len 12-krát. A nafotil som takmer samé machule. Aby vyšiel expozičný čas 1/320s tak som musel použiť ISO 12800 (a to má hráč žlté tričko, s tmavším tričkom by mi expozícia vyšla ešte dlhšia).



No aj z toho sa mi doma dalo zistiť to čo som potreboval:

  • pri fotení teleobjektívom už kvôli horšej svetelnosti trvá zaostrovanie omnoho dlhšie
  • omnoho viac záberov som mal rozmazaných kvôli zlému zaostreniu
    • až vtedy som si uvedomil že u AF-C je nastavená priorita spúšte a foťák fotí aj keď nie je záber správne zaostrený
  • s teleobjektívom už vychádzali časy z ruky neudržateľné
  • teda záber bol rozmazaný aj kvôli vypnutej stabilizácii (ktorú som preventívne vypol kvôli lepšej výdrži batérie)


Diskusia

Svoje skúsenosti som naznačil do diskusie "Bezzrcadlo" pro focení sportu.

Očakával som že sa dozviem čosi podnetné ale moc som sa nedozvedel:

  • rady ako "fotiť, fotiť, fotiť" mi boli jasné. No to už nebolo možné, keďže už som nemohol ísť na žiaden tréning
  • zobrať si bratovu zrkadlovku bolo tiež nemožné - písal som to už predtým (že je 300 kilometrov ďaleko)


Najlepšiu "radu" čo som sa dozvedel bola "Chtělo by to vyměnit fotografa."
Samozrejme že to bolo myslené ako urážka a nie ako rada, ale bola to takmer jediná vec ktorá sa dala použiť: dať to nafotiť kamošovi ktorý sa fotením čiastočne aj živí a stolný tenis už fotieval predtým.

Nebolo to ale márne:

  • vďaka Lotrandor-ovi som si uvedomil že na fotenie si treba nájsť čas

Nedá sa zároveň aj fotiť aj trénovať; nedá sa sústrediť na fotenie keď ťa protihráč nervózne očakáva pri stole a pokrikuje na teba že "poď už hrať". Akurát keď budete dúfať že budete nepár a teda že sa budete nudiť na lavičke, tak práve vtedy budete trénovať celý čas. Proste Murphyho zákony.
 

Domáce skúšobné zábery

Aby som si preveril rôzne nastavenia stabilizácie (štandardne je pri rýchlom sériovom snímaní vypnutá) a priority spúšte, na izbe som čosi poskúšal. Počas týchto pokusom som nacvakal asi 800 záberov a baterka ešte stále nesignalizovala že je vybitá.
(na "vybitie baterky" som si zobral foťák na firemný bowling, kde spravil ešte 200 záberov)

No ale zistil som že s vypnutou proritou spúšte sú výsledky omnoho lepšie, len si treba občas počkať na zaostrenie.
 

Záver

Ako záver prípravy zopakujem to čo som napísal do diskusie:

Tak na turnaj si plánujem zobrať:

  • pevnú 17-ku - na zábery celej haly
  • pevnú 45-ku - plánujem s ňou fotiť pohyb na F2 - má tam trošku lepšiu kresbu a zaclonením treba ISO zvýšiť len o 1/4 .. čo by ešte foťák mal zvládať
  • mZuiko 40-150 - budem fotiť hlavne na rozsahu 100 mm
    • je tam lepšia kresba ako na maximálnom zoome
    • clona F5 mi umožní fotiť o 1/5 nižším ISOm
    • a už by mi hráč nemal vybehnúť zo záberu
  • 75-300 nechám doma - väčšie detaily budem skúšať fotiť niekedy neskôr na tréningu

A dodám:

  • budem fotiť len do ISO 6400
  • a na rýchle sériové snímanie v AF-C+Tr

[Ganec]

Diskusná téma: [Ganec bloguje] Fotenie stolného tenisu PEN-om - príprava

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok