[Ganec bloguje] DSLR prirovnania 2: mlieko - rožok - maslo

25.08.2013 11:24

Do diskusie Chcete zrkadlovku? Viete čo je to bezzrkadlovka? (vďaka ktorej vlastne vznikol prvý diel tejto série) som mal pripravené ďalšie prirovnanie, ktoré som už ale nezverejnil, lebo diskusia sa už posunula ďalej a už by to nebolo aktuálne. 

 

No sľúbil som v predchádzajúcom dieli [Ganec bloguje] DSLR prirovnania 1: Rama že ho uverejním, tak to robím teraz.

 

Systém "mlieko - rožok - maslo"

Tak ako ma napadlo že sa Rama dá prirovnať k zrkadlovke, tak ma napadlo že systém mlieko - rožok - maslo sa dá prirovnať k systému zrkadlo - veľký chip - výmenné objektívy. Keďže maslo som už popísal v minulej časti (a samotné "výmenné objektívy" beriem ako výhodu), nebudem sa mu tentokrát venovať a sústredím sa hlavne na to ostatné.

 

Budem to písať systémom, že prvá veta sa bude týkať jedla a tá druhá zrkadloviek.

 

Tak poďme na to:

 

Analógia "mlieko => zrkadlo"

1) keď sme boli malí pili sme ho lebo dojčatá nič iné nemôžu

ak sme chceli v minulosti rýchle zaostrovanie a vysokú kvalitu - nič iné ako zrkadlovka vtedy nebolo

2) v dospelosti, máme už na výber z viacerých jedál

fotiť kvalitne (aj rýchlo) sa dá už aj profikompaktami a bezzrkadlovami

3) hoci sa zdá že je to dobrá vec, môže spôsobovať problémy (*)

fotenie s pomocou zrkadla/OVF zvyšuje riziko chýb v expozícii

zrkadlo môže rozkmitať foťák a vtedy bude výsledný záber menej ostrý

4) niektorí bez mlieka nevedia existovať, ale iným vôbec nechýba a uprednostňujú iné nápoje

vidieť len fotený objekt a nevidieť náhľad výsledku je pre mňa nevýhoda

5) niekto je na mlieko vyslovene alergický (moja kolegyňa je napríklad alergická na laktózu takže nemôže ani výrobky z mlieka)

fotenie s pomocou zrkadla a zaostrovanie stredovým bodom môže u laikov produkovať horšie výsledky ako kompaktom

6) niekto si myslí že v mlieku je veľa vápnika, no v iných potravinách je ho častokrát viac

laici túžia po zrkadlovke, hoci by sa im častokrát viac hodilo niečo iné

 

Analógia "rožok => veľký chip"

7) hoci si niekto myslí že rožky sa hodia všetkým - niektorí majú celiakiu (aj keď možno o tom nevedia)

veľký chip sa nehodí každému, rovnako nie každému sa hodí zrkadlovka (hoci si to myslí)

8) rožok v kombinácii s mliekom je u niekoho príčina (napríklad kožných) problémov (*)

zrkadlo + veľký chip => front focus / back focus

fotenie s prekomponovávaním zdržuje a môže posunúť rovinu ostrosti => spôsobiť nepresnosť zaostrenia

LiveView je u bezzrkadloviek použiteľnejšie ako u zrkadloviek, lebo sú menšie

 

(*) na vysvetlenie:

  • podľa zásad delenej stravy sa mlieko (a melón) nesmie kombinovať zo žiadnymi inými potravinami
  • mlieko v kombinácii s pšenicou (múkou) spôsobuje kožné problémy (škodliviny sa vtedy nevylúčia normálnou cestou, ale cez kožu)

 

Ako je to u mňa?

9) všimol som si že mlieko už skoro nepijem

keby som mal zrkadlovku, asi by mi aj tak len ležala na poličke

10) viem že mi kombinácia mlieko-múka nerobí dobre, tak sa jej vyhýbam - radšej si dám niečo iné

preferujem bezzrkadlovky aj kvôli tomu že u nich nie je toľko problémov

11) vďaka obmedzeniu rožkov (a chleba) som objavil nové druhy jedál, ktoré mi dnes už aj viac chutia

 viem dnes fotiť to čo chcem aj inak ako pozeraním sa do hľadáčika .. a je to zvyčajne pohodlnejšie

12) tým že som prestal raňajkovať/večerať "trojkombináciu" mal som väčšiu inšpiráciu naučiť sa variť

keďže u fotenia nie som odkázaný na fotenie manuálnym módom, naučil som sa fotiť aj inými spôsobmi
vďaka LiveView dnes už dokážem predvídať aj správanie automatiky

 

Záver

Ako vidíte, pre mňa sa zrkadlovky nehodia (a to nielen kvôli ich rozmerom) podobne ako trojkombinácia "mlieko-rožok-maslo".

Mal som skrátka zdravotné problémy a teraz sa už stravujem inak ako ostatní (ktorí ich nemali a o to čo jedia sa ešte nestarajú, hlavne že im to chutí).

S vedomosťami ktoré mám dnes už robím niektoré veci inak (napríklad nepijem hneď po jedle). Našťastie som toho nemusel zmeniť veľa, takže málokto si toho všimne (ak nerátam že si na obede vyberiem niečo iné ako si vybrali všetci). No keď niečo robím inak, tak málokto chápe prečo.

A podobne je to aj s foťákmi: s vedomosťami ktoré mám o zrkadlovkách ich už dnes málokomu dokážem odporučiť. Napriek tomu že môžu mať lepší senzor aj byť lacnejšie, nemusia byť vhodnejšie (a toto málokto dokáže pochopiť).
Sám som si istý že si pre seba žiadnu nikdy nekúpim. Dúfam že vám tento článok pomohol pochopiť prečo.

 

[Ganec]

Súvisiace články

[Ganec bloguje] DSLR prirovnania 1: Rama

[Ganec bloguje] DSLR prirovnania 2: mlieko - rožok - maslo

[Ganec bloguje] Foto-prirovnania 3: kúpa auta

Diskusná téma: [Ganec bloguje] DSLR prirovnania 2: mlieko - rožok - maslo

Titulok: "mlieko - rožok - maslo" Vložil: Peter Dátum: 05.09.2013

Tento nazov "mlieko - rožok - maslo" a fotografia je na psycho.

Titulok: :-( Vložil: XXL Dátum: 30.08.2013

Ach môj bože. Táto kopa žvástou sa nedá čítať. Ja tomu nerozumiem - si fakt taký idiot? A prečo Ti to Tvoj brat toleruje?
Pôvodne som známym odporúčal aj kúpu CSC, ale prestal som s tým, lebo mám pocit, že kúpou CSC ide človek rovno na lobotómiu a vyberú mu mozog ako Tebe...

Titulok: @ Vložil: ??? Dátum: 28.08.2013

nič iné ako zrkadlovka vtedy nebolo
zrkadlo + veľký chip => front focus / back focus

Ganec, Ty uz si uplne mimo , ze stale dokazes generovat totalne stupidity ...

znalosti ziadne, ale expert si brutalny

Pre Tvoju informaciu .. FF a BF so zrkadlom nema vobec nic spolocne :)

Pridať nový príspevok