Upgrade?

18.12.2011 03:35

[autor: Ganec]

Dnes by som chcel napísať trošku iný článok .. skrátna niečo, čo s fotením (na prvý pohľad) až tak moc nesúvisí.

Konečne som si povedal že je čas na spracovanie nespracovaných RAW.

V minulosti som sa tomu vyhýbal: keďže je to dosť náročné na čas a procesor, povedal som si že sa do toho pustím až keď budem mať výkonnejšie PC.
RAM-ky som mal relatívne dosť (3 GB), ale procesor (Athlon 64 X2 4400, ktorý má 2 jadrá bežiace na 2300 MHz) mi spracovával jeden RAW súbor 25 sekúnd .. a niektoré obyčajné operácie tiež trvali veľmi dlho.

 

No konečne nastala doba kedy som si povedal: kúpim si čosi lepšie!


Čo si ale kúpiť .. a aké sú vlastne možnosti na výber?

Procesory dnes už vyrába len AMD a Intel.
(značky ako Cyrix, Transmeta už ani neexistujú, VIA procesory sú málo výkonné a u nás ich aj tak nedostať)
Vyzerá to teda byť jednoduchá voľba, ale až také jednoduché to nie je.

 

1) to najlepšie čo je práve na trhu?

Mám si kúpiť ten najvýkonnejší (a teda aj najdrahší) procesor ktorý sa dnes dá kúpiť?

Nad tým som sa ani len nezamýšľal: najdrahšie procesory bývajú vždy predražené a o mesiac/dva vždy vyjde novšia/výkonnejšia verzia.
Takýto procesor si normálni ľudia nekupujú.


2) AMD alebo Intel?

Podľa benchmarkov je na tom dnes lepšie Intel. Mám si teda kúpiť Intel?

Tie najvýkonnejšie Intely sú výkonnejšie ako najvýkonnejšie AMD.
Ale benchmarky sú zvyčajne robené na programoch optimalizovaných pre Intely (rozumej: kompilované Intel kompilátorom).
Je teda normálne že v týchto programoch Intely vedú a sú v očiach recenzentov jasnou voľbou.

No sú najlepšou voľbou aj pre mňa?

Môj RAW prevodník sa v žiadnom porovnávacom teste (samozrejme) nevyskytuje.
V podobných programoch je ale výkon cenovo porovnateľných procesorov porovnateľný. Aspoň nie je to rádový rozdiel.

 

Keďže sa nedá rozhodnúť podľa výkonu, nastupujú iné pohnútky.

 

3) AMD alebo Intel po druhé

Možno by som sa mohol rozhodnúť na základe sympatií:
- mal som doteraz AMD, bol som spokojný (zvyčajne) tak si ho kúpim znova

Existujú ale aj zažité antipatie z minulosti:
- Intel-y sa veľmi zahrievajú (v časoch Pentium 4)
- AMD-čka sa veľmi zahrievajú a môžu sa odpáliť (prvé Athlony)
- dosky s AMD grafikou nepodporujú Linux
Tieto a podobné názory sú väčšinou zastaralé a spomínané problémy sú zvyčajne už dávno vyriešené...

Rozhodovať sa len na základe sympatií alebo predsudkov z minulosti je dosť nezmyselné, skúsim nájsť iné dôvody pre správne rozhodnutie sa.

4) Intel versus AMD po tretie

Dá sa rozhodovať aj na princípe stáda: to čo má sused si kúpim aj ja.

Pridať sa na stranu väčšiny má svoje výhody, napríklad prípadné problémy určite rieši viac ľudí a je väčšia šanca že existuje riešenie. Ale zase aj nevýhody: za rovnakú cenu zvyčajne u „väčšinovej značky“ dostanem nižší výkon.

 

5) AMD alebo Intel po štvrté

Niekto môže mať samaritánske dôvody na výber:
- radšej podporím menšiu firmu, aby aj oni mali dostatok peňazí na vývoj
- veď Intel je tak za vodou, že im mojich pár evri nepomôže
- treba podporovať AMD lebo keď skrachuje, tak ani vývoj nepôjde dopredu a ceny procesorov zdražejú (keďže nebude konkurencia)

Firmy (najmä tie úspešnejšie) bývajú často v nemilosti:
- mám si kúpiť produkt monopolného Intelu, ktorý predáva predražené procesory?
- tomu "zákernému" Intelu ktorý podplácal predajcov tým že im dal zľavu ak nepredávali procesory konkurencie?
(preto veľký výrobcovia vôbec AMD neponúkali a tí menší mali potom horšie ceny ako tí čo predávali len Intely a teda nemohli v konkurencii obstáť)
- tomu Intelu, ktorý zámerne zdržoval vývoj a v časoch keď AMD malo lepšie procesory (výkonnejšie, čo spotrebovali menej energie) stále pretláčali neefektívne Pentium 4 len preto lebo ich ľudia aj tak kupovali?

Je to takzvaný Dávid versus Goliáš syndróm: držíme palce tým slabším, no aj tak si radšej vsadíme na toho silnejšieho.

 


Je ale ešte jedna voľba ktorá má podstatný vplyv na rozhodnyutie:

6) vylepšenie súčasnej zostavy alebo úplne nové PC?

Mal som AM2 procesor s AM2 doskou. Do nej by sa dal dať novší AM3 procesor:
- síce nie ich najnovší model (na Bulldozer treba úplne inú, novú dosku)
- ani najvýkonnejší staršej generácie - lebo neviem či by ho doska vôbec podporovala
- ani by s ním nefungovali všetky jeho šetriace funkcie a (tie fungujú až s AM3 doskami)

Ale určite by som si polepšil, lebo je možné v tej doske používať 4-jadrové procesory s citeľne vyššou frekvenciou.

Takže reálne mi zostali 4 možnosti:
- komplet nový počítač - no bolo by to dosť drahé a zostala by mi nevyužitá doska a pamäte
- najvýkonnejší 6-jadrový Phenom II - no neviem či by fungoval s mojou doskou
- Phenom II X4 - štvorjadrový procesor ktorý nie je oficiálne podporovaný, ale podľa strýka Googla vraj funguje
- Athlon II X4 - menej výkonný procesor (nemá L3 cache), ale našiel som v ponuke jeden ktorý je určite podporovaný mojou doskou


Ako to nakoniec dopadlo, aké to malo dôsledky a čo to má spoločné s fotoaparátmi?
Napíšem možno nabudúce...
 

Dodatok 19.12.2011:

Na Tomshardware som narazil na procesorové benchmarky,  z grafických programov je tam napríklad Photoshop3Dstudio Max.

Je zaujímavé že Phenomom 6 MB cache v Photoshope až tak moc nepomáha; a dvojjadrové Core i5 sú menej výkonné ako Phenomy.

Štvorjadrové Core i5 (sandy bridge) sú omnoho výkonnejšie ako staršie dvojjadrové Core i5 (čo mali 2 jadrá a hyperthreading, teda 4 thready).

A ako som zistil, notebookové Core i5 majú len 2 jadrá. Takže pozor na to!

 

 

Diskusná téma: Upgrade?

Titulok: Rozhodnúť Vložil: Dudis Dátum: 19.12.2011

Toto je tvoje rozhodovací proces, kde si aplikoval svoje skúsenosti a zameral si sa na AMD..
myslím si (keďže som stádo ma lsom zlé skúsenosti s AMD (hluk, výkon)), že intel je lepší..
Riešil si len procesor.. ja za hlavné považujem súhru procesora, grafickej karty a ramiek.. keď si to dám dokopy grafiky sú lepšie od intelu tak výber procesora prispôsobím.. (teda zase len môj názor), nedávno som si pozeral NTB a rozhodoval som sa 1. podľa grafiky, 2. procesoru a potom to ostatné.. AMD ma ani nenapadlo.. mhh - dá sa to skvelo porovnať s fotoaparátmi - mal si olyho a ideš ďalej tou cestou.. mám canon a upgrade bol canon a niekto má nikon a bude zase kupovoať nikon.. muselo by to byť niečo extra aby sa menila značka (canon DX) :).. teda späť.. ľudia sa nerozhodujú moc podľa toho ale podľa pomeru cena/výkon - za min. € max. muziky.. teda všetko je relatívne a v danej cenovej kategórii môže byť lepší AMD, v inej zase Intel.. a p. (aj s foťákmi)

Titulok: Re:Rozhodnúť Vložil: Ganec Dátum: 19.12.2011

Rozmýšlal som aj nad Intelom, ale ako píšem: musel by som kúpiť celý počítač, čo by vyšlo mnohokrát drahšie ako len procesor.

Podľa benchmarkov je najvýkonnejší Intel asi len 2x výkonnejší ako ten čo som si kúpil...
(zvláštne, myslel som si že viac...)

> mal som zlé skúsenosti s AMD (hluk, výkon)

Presne o tomto som písal. Sú to len predsudky.
Notebooky sú normované: TDP je zvyčajne rovnaké u Intelu aj AMD. Rozdiel v hluku je len v tom aké súčiastky použije výrobca. Že si si kúpil lacný notebook bolo tvoje rozhodnutie.

> grafiky sú lepšie od intelu

Vôbec nie. Intel robí len nevýkonné integrované grafiky.
Porovnateľné grafiky s AMD (bývalé ATI) robí len NVidia.
Grafickú kartu som vôbec neriešil: keď bude treba tak dokúpim.

Titulok: Re:Re:Rozhodnúť Vložil: Dudis Dátum: 20.12.2011


> mal som zlé skúsenosti s AMD (hluk, výkon)
myslel som stolové..
NTB mám Intel, nie AMD a lacný nebol.. v tej dobe bol dosť nadštandard (36000 z čiech) ale pohodka..

asi to treba brať individuálne.. nie paušalizovať..

Titulok: Поставщик из Китая оптом Vložil: MSCnow Dátum: 26.01.2021

Получите наибольшую прибыль за счет снижения расходов при доставке товаров из Китая, Японии и Южной Кореи. Воспользуйтесь сквозным сервисом доставки товаров и доверьте проведение таможенного оформления профессионалам.

Titulok: Закупка и экспедирование грузов из Поднебесной или Южной Кореи Vložil: Hycle Dátum: 14.03.2022

Опираясь на наши внешнеэкономические функции, мы повседневно применяем точные решения для актуальной отгрузке товаров из Китайской Народной Республики. Мы создаем гибкость, чтобы выплатить за товар с производителемв Китайской Народной Республике в течении дня и запланировать доставку от двери до двери в тот или другой пункт назначения по всей стране. Мы гарантируем надежность доставки ваших товаров. Фрахт полной загрузки контейнеров (FCL) и сборных «карго» грузов (LCL) по Китаю с агентскими услугами по вывозу и доставке непосредственно от вашего производства или порта.

Titulok: Пройти таможенное оформление Vložil: dype Dátum: 17.11.2022

Таможенный агент «ВЭД ЛАЙН» поможет вам сориентироваться в импортно-экспортном международном бизнесе, упрощая сложные вопросы, сохраняя соответствие потребностям и уменьшая издержки. Оказываемые услуги содержат точную классификацию тарифных кодов привозные пошлины, правила Инкотермс 2020, сертификацию и другие разрешительные требования обязательные к разрешению при завозе товаров на территорию РФ. Преимущество содержит в себе: Утверждение заказа, подробности транспортировки, ежедневное прослеживание местоположенье товара на всем пути следования. Более низкие тарифы. Не высокая стоимость на складе клиента.

<a href=https://msc.com.ru>Отписаться от рассылки</a>

Pridať nový príspevok