Sú novšie foťáky lepšie? Časť 4: E-P3 vs E-P1

13.12.2012 22:38

Ako som už napísal v článku Ako som sa naučil fotiť, nakoniec som skončil u bezzrkadloviek: kúpil som si Olympus E-P1. Konečne som mal foťák ktorý spĺňal moje požiadavky. 

 

E-P1 a jeho následníci

Keďže E-P1 bol foťák z prvej generácie bezzrkadloviek, je samozrejmé že:

  • nebol úplne dokonalý (hoci pre moje účely postačoval)
  • mnohí sa vo fórach stážovali že nemá hladáčik a blesk
    (čo beriem ako výhodu, lebo by som ich aj tak nevyužíval a bez nich mohla byť veľkosť menšia)
  • boli nespokojný aj s rýchlosťou zaostrovania
  • bol som sám zvedavý v čom sa podobné foťáky ešte môžu zlepšiť

 

Ako reakciu na prvotné sťažnosti Olympus postupne:

  • vydal najprv E-P2 na ktorý sa dal nasadiť elektronický hľadáčik
  • potom vydal lowendový E-PL1 ktorý mal aj blesk
  • ako reakciu na pomalé zaostrovanie v Japonsku vydali E-PL1s, ktorý mal rýchlejší seťák
  • keďže E-PL1 bol dosť funkčne osekaný, vydali E-PL2 s podobným ovládaním ako má E-P1
    (a rýchlejším seťákom z E-PL1s)

 

Žiadna z týchto zmien ma nezaujala natoľko, aby som sa vôbec zamýšľal nad upgradom. 

 

V čom je E-P3 iný?

Potom ale Olympus oznámil E-P3, ktorý podla mal:

  1. najrýchlejšie zaostrenie medzi foťákmi s výmennými objektívmi
  2. nový procesor
  3. FullHD video (to samotné pre mňa nie je dôležité)
  4. AMOLED dotykový displej

 

Bohužiaľ ponechali (kvalitatívne) stále ten istý senzor, ktorý bol aj v E-P1.

 

Prezentácia k novej generácii foťákov

Neskôr som videl prezentáciu ku E-P3, z ktorej vyplynulo ešte:

5. vďaka 2 procesorom je minimalizované oneskorenie medzi zábermi
6. vďaka novému procesoru zvláda farby ktoré predtým nebolo možné ("blankytná modrá")
7. vďaka pixel binningu je video (a zobrazenie v hľadáčiku) kvalitnejšie

 

Spomínaná prezentácia bola chvíľu dostuppná na stránkach clubsnap, ale potom ju zrušili. Odkaz na ňu bol spomenutý 43rumors.com stránke v článku The full Olympus presentation (It’s a new Panasonic fabricated and Olympus designed sensor!). Citujem:

And Clubsnap posted the full Olympus press release power point presentation. It contains the info about the new sensor, new shutter and a lot more interesting news!

UPDATE: Clubsnap now removed the presentation!

No ja som si ju uložil :-)

 

Navzdory tomu že má rovnaký senzor, chcel som ho!
(priznám sa že na mňa zapôsobila hlavne tá prezentácia, ktorá sa už nikde inde neobjavila)
Objednal som si biely (lebo som ho chcel už minule) a rovno s 2-mi objektívmi.


Oplatilo sa mi vraziť 960 euro?

Po dlhšej dobe môžem porovnávať:

  • čo z "reklamných" tvrdení sa vyplnilo a čo nie
  • v čom je E-P3 lepšia a v čom horšia ako E-P1
  • čo som dúfal a čo z toho sa vyplnilo/nevyplnilo
  • čo ma (príjemne) prekvapilo (ani som nečakal)

 

Preverenie marketingových tvrdení

Tak pekne po poriadku:

preverím postupne každé toto tvrdenie, zeleným zvýrazním čo sa im naozaj podarilo, červeným čo nie.

 

1) zaostruje rýchlejšie?

V prezentácii je pekne vysvetlené prečo je zaostrovanie rýchlejšie:

Optimalizovali senzor, zaostrovanie, procesor aj objektívy.

 

Naozaj rýchlejšie zaostruje - v tomto sa E-P1 vyslovene nechytá. No zaostrovanie s mojím obľúbeným 20mm F1,7 objektívom sa zrýchlilo len mierne.
Ak je predostrené, tak zaostrí veľmi rýchlo, no ak sa na prvý krát nechytí a prechádza celý rozsah tak to až také zrýchlenie nie je. S novými MSC objektívmi (skúšal som s pevnou 45-kou) je dokonca už možné fotiť aj šport v hale: stíha zaostriť.

 

Bohužiaľ to má aj jednu nepríjemnú vedľajšiu vlastnosť: niekedy nezaostrí

(hlavne s menej svetelnými objektívmi a bez AF iluminátora)
Toto sa mi s E-P1 nestávalo: zaostrovanie trvalo dlhšie, no nepamätám sa že by sa "nechytal".
Keď sa nechytí na prvý krát, vtedy sa oplatí zvoliť zaostrovaciu oblasť s dobrým kontrastom a vtedy sa už aj E-P3 chytá (na zvolenie oblasti je veľmi pohodlné používať dotykovú obrazovku), alebo využiť novo pridaný AF illuminátor.

 

Prečo asi nastalo "aj zhoršenie"?

Myslím si že je to tým že aby dosiahli zrýchlenie AF tak musí procesor vyčítať bunky za kratší čas.
Ak na prvý krát nezaostrí, nespomaľuje zaostrovanie, čo by mohol a potom by sa určite chytil. Predpokladám že ďalšia verzia bude zaostrovať aj v horších podmienkach. Určite to bude lepšie aspoň vďaka lepšiemu senzoru.

Je to v praxi problém?

Ani nie, je to fakt len vo veľmi zlých podmienkach (keď sa zvyčajne bez statívu neoplatí fotiť).

 

2) Zlepšil nový procesor kvalitu?

Rozdiel nie je až taký veľký ako by som očakával. DxO merania neklamali, je to ten istý senzor :-(
Pri tej istej expozícii šumí E-P1 takmer rovnako, dokonca mám pocit že na nižších citlivostiach produkuje lepšie farby.

Robil som porovnanie na statických záberoch (niektoré sú uvedené nižšie, ostatné možno ich ukážem v ďalšej časti ak si nájdem čas ju napísať) a rozdiely sú tieto:

  • na najnižšie ISO (200) je E-P3 citeľne ostrejšia, no od ISO 400 už v per-pixel ostrosti nie je rozdiel - ničí ju odšumovanie (s nastavením odšumenia na "OFF" už rozdiel vidno)
  • expozícia je iná (asi o 1/3 EV svetlejšia - opíšem neskôr detailne)
  • na extrémne ISO si zachováva podobne farby (niektoré možno horšie), ale pozadie "nestráca kontrast" (E-P1 je akoby "fotené cez igelit")
  • so zapnutou gradáciou šumí aj na nízke ISO - omnoho viac zosvetľuje tiene
  • má úplne iný typ šumu
    - je viac rozmydlený, zatiaľčo E-P1 mala väčšie zrno (čo bolo vidno aj po zmenšení)
    - v tieňoch má šum RGB farebnosť - no paradoxne záberom zvyčajne nevadí a dá sa jednoducho odstrániť zvýšením kotrastu (alebo krivkami)

 

Očakával som že sa zbavím "modrého šumu". Namiesto neho mám nevýrazný farebný šum (možno viac do fialova). Môžem si teda vybrať zábery bez gradácie, alebo so šumom. Paradoxne si častejšie vyberám tie "so šumom", lebo sa mi viac páčia a sú reálnejšie (len v postprocessingu ho mierne obmedzím aby nebol rušivý).

Procesor je teda jednoznačne lepší, hoci stále používam tie isté citlivosti.
(maximálne ISO 1600, lebo ISO 3200 sa mi už zdá nepoužiteľné)

 

3) Full HD video

Toto je pre mňa trošku sklamaním: ešte nemám FullHD monitor, takže aj tak nahrávam len v "obyčajnom" HD (teda 1280 x 720).
Sklamanie je preto, lebo mám taký pocit že v porovnaní s E-P1 sa trošku zhoršil rolling-shutter: teda video je náchylnejšie na pohyb a viac vzniká takzvaný "jello efekt". Vidno to veľmi citeľne u natáčania videa s teleobjektívom: Rolling shutter - extrémna ukážka na statickom zábere (Abussus - ty svina)
O kvalite videa napíšem neskôr (v bode 7). 

 

4) Je AMOLED display na niečo dobrý?

Je to veľký rozdiel hlavne pri fotení na silnom svetle. Raz som tak fotil a ani ma nenapadlo že by to mal byť problém. Len keď som si chcel porovnať zábery s bratovými, tak na jeho displeji nebolo nič vidno. Až vtedy si človek uvedomí o čom to je...
AMOLED displej je jednoznačne vec za ktorú sa oplatí priplatiť. Hlavne ak nefotíte cez hľadáčik. 

Má aj omnoho väčšie rozlíšenie ako displej u E-P1 (u ktorého bolo vidno "kockovanie"). 

A to ešte nie je všetko, displej u E-P3 je zároveň aj dotykový. Nie je cez neho robené nastavovanie parametrov, ale dá sa ním jednoducho nastaviť zaostrovací bod, posunutím slajdera sa dá zväčšiť/zmenšiť zaostrovací obdĺžnik.
Dá sa fotiť priamo klepntím na displej (to ma nezaujalo), alebo sa dá využiť na nastavovanie zaostrovacej oblasti (využívam keď sa foťák nechytí na prvý krát, alebo pri experimentoch) a fotí sa štandardne spúšťou.
Potom je dotykáč využitý len na prehliadanie. Zoom je robený bohužiaľ len cez slajder (nie dvoma prstami ako sa to dá na mobiloch).

 

5) Aký je rozdiel dvojjadrového procesora?

Pekne je to znázornené v prezentácii:

  • jeden procesor fotí
  • druhý procesor spracováva záber a ukladá ho

Je to neporovnateľný rozdiel, keď treba čakať niekoľko sekúnd kým sa záber spracuje uloží na kartu a zobrazí na displeji v porovnaní s tým keď sa hneď zobrazí a je možné ihneď fotiť ďalej.

Aj nabiehanie foťáku je neporovnateľne rýchlejšie (nie je to ani sekunda - toto vylepšili už v E-PL2).

 

6) zobrazuje vernejšie farby? 

K tomu som sa nedostal, ale všimol som si že naozaj majú foťáky problémy s nektorými farbami.
Moje staré auto malo zelenomodrú (či akú) metalízu a táto farba sa nedala reálne odfotiť.
Škoda že som nespravil porovnanie E-P1 vs E-P3 ešte predtým ako som ho upgradoval...


Aspoň som si uvedomil že foťáky stále ešte nie sú dokonalé...

 

7) Je video kvalitnejšie? 

Podľa prezentácie liveview a video používa pixel binnig:

V tomto neklamali, naozaj je o čosi kvalitnejšie.
Je ostrejšie a v horších podmienkach sa u neho nevyskytuje taký banding (vertikálne šumové čiary).
No neviem či zlepšenie nastalo kvôli lepšiemu procesingu, alebo aj kvôli hardwarovným zmenám.
Na testovacích videách nevidno až taký rozdiel, lebo je v nich nastavený dosť veľký kontrast, ktorý odstraňuje šum v tieňoch a tak sa javí porovnateľný. Pre lepšie porovnanie by bolo treba zapnúť vyrovnávanie tieňov alebo znížiť kontrast. Možno nabudúce...

 

Takže zhrnutie: reklamné materiály neklamali

 

Je v niečom E-P1 lepšia?

E-P3 má niektoré funkcií navyše (integrovaný blesk, dotykové LCD, ...) a tak sa zmenilo aj menu. Nie vždy k lepšiemu :-(

Medzi nastavenia ktoré má E-P1 lepšie patrí napríklad korekcia expozície v poloautomatických módoch (A a S): namiesto nej sa nastavuje korekcia blesku (aj keď je blesk deaktivovaný). Možno sa to dá niekde nastaviť aby sa menila korekcia expozície záberu, ale až tak moc som to v manuáli nehľadal...

Ďalšia zmena k horšiemu je "šipka vľavo" na krížovom rolleri. Predtým tam bola zmena foto-módu, ale teraz je tam výber ostriaceho bodu.
Podľa recenzií je toto nastavovanie lepšie ako predtým (zaostrovacích oblastí je viac a ovládajú sa intuitívnejšie).
Možno to pre niekoho je vhodné nastavenie, ale pre mňa rozhodne nie: na zmenu zaostrovacej oblasti je jednoduchšie používať dotykový displej a tým pádom je pre mňa toto nastavenie na krížovom voliči zbytočné. Problém ale je, že sa ani nedá prekonfigurovať (iné tlačidlá krížového ovládača sa prekonfigurovať dajú).

 

Príjemné prekvapenia

 

  • bracketing už nie je až tak hlboko zahrabaný v menu, ale myslím si že by sa to aj tak dalo implementovať jednoduchšie
  • menu už nie je čiernobiele ale farebné (nie moc veľká zmena, ale poteší)
  • pribudli niektoré nastavenia, napríklad "Udržuj teplé farby" (keep warm colors)
  • v iAuto móde pribudli nové možnosti nastavenia parametrov
  • hodnota Auto-ISO sa zobrazuje
  • nastavenie zaostrovacieho bodu cez displej je veľmi pohodlné a je možné zmeniť aj veľkosť zaostrovacej oblasti (klepnutím na nastavaciu ikonku sa zobrazí slajder)
  • osobitné nastavenie jasov a tieňov
  • detekciu tvárí možno nastaviť aj na zaostrenie pravého alebo ľavého oka

 

Auto WB

Pri nastavení "keep warm colors" sa pozastavím trošku viac: považujem ho za najlepšie vylepšenie E-P3.
Dnešné foťáky totižto pri Auto-WB a žiarovkovom nastavení produkujú zábery s oranžovým nádychom (aspoň tak to bolo u E-P1 a u bratových Canonoch).
(predpokladám že je to tak implementované, lebo pri takomto nastavení je menej citeľný šum, ktorý sa s presným vyvážením WB zvyšuje)
Pri nastavení tejto voľby na "Off" foťák produkuje výsledné zábery "tak ako ich vidím".
Oproti E-P1, kde som buď musel mať nastavený žiarovkový WB (ktorý produkoval veľa modrého šumu a niekedy to nebolo úplne ono) alebo sa trápiť s presným nastavením WB v RAW prevodníku (a snažil sa zvoliť kompromis medzi šumom a presnými farbami) je výstup z E-P3 prakticky hotový aj bez nastavovania WB. 

Na mojich testovacích záberoch vyzerá záber z E-P1 na auto WB a ISO 200 takto:

A pre porovnanie záber z E-P3 (ISO 200, Auto WB, keep warm color = OFF):

 

Automatické WB ale pracuje zaujímavým spôsobom: po zapnutí foťáku je WB nastavená na "štandardnú oranžovú". No akonáhle foťák začne analyzovať aktuálne svetlo tak je vidno ako sa WB postupne mení až sa správne naladí. Ak by som spravil záber ešte predtým ako sa správne naladí, tak by mal výsledný záber takú farebnosť ako mal v čase odfotenia, teda mohol by byť dooranžova. Výstup z RAW prevodníka je prakticky totožný.
Ak by som fotil s iným WB nastavením, rovnako kvalitné nastavenie ako je AutoWB z RAW už tak jednoducho nedostanem (RAW prevodník nezistí aké bolo svetlo počas fotenia).
Preto fotím takmer vždy na AutoWB (len pri fotení v stolnotenoisovej hale používam manuálne nastavenie WB).

 

Nový typ nastavovania parametrov

V automatickom móde pribudol úplne iný systém nastavovania parametrov foťáku:

  • namiesto zmeny parametrov sú pomenované zmeny účinku
    (namiesto zmeny clony je nastavenie rozmazania pozadia)
  • parametre sa nastavujú slajderom medzi dvomi extrémami vyjadrenými jednoduchými pojmami
  • sú tu aj možnosti ktoré sa nikde inde nevyskytujú

Položky a ich krajné hodnoty:

  • Zmeniť nasýtenie: čisté a sýte <-> potlačené (= kontrast)
  • Zmeniť farebné podanie: teplé <-> studené (super vec: škoda že nikde inde v menu nie je!)
  • Zmeniť jas: Jasné <-> Tmavé (= korekcia expozície)
  • Rozmazané pozadie: Rozmazanie <-> zaostrenie (= clona)
  • Rýchle pohyby: Rozmazaný pohyb <-> zastaviť pohyb (aj toto by sa mi sakra zišlo!)

No má to aj svoje nevýhody:

  • tieto nastavenia sú len v automatickom móde (v ktorom nefunguje nastavenie "keep warm colors")
  • je možné nastaviť len jeden parameter

 

Je to zaujímavé nastavovať foťák takýmto novým štýlom (dá sa to ovládať aj dotykovým displejom). Niektoré z tých nastavení sú dokonca užitočnejšie ako nastavovanie bežných parametrov fotenia a uvítal by som keby bolo možné nastaviť ich aj v iných módoch. 

 

Auto ISO

Na E-P1 som nemal pod kontrolov jedinú vec: keď som mal nastavené Auto-ISO, tak som nevedel akú hodnotu mi foťák zvolil. Prejavovalo sa to tak, že s nasadeným 20mm F1,7 objektívom som mal v P móde takmer vždy nastavenú 1/40 sekundy a clonu F1.7, ale nevedel som či fotím na ISO 200 alebo ISO 1600. A to je sakra rozdiel.

U E-P3 sa (na moje príjemné prekvapenie) táto hodnota už zobrazuje: ako ISO-A + číslo:

Asi som nebol jediný, komu sa táto drobnosť nepáčila :-)

 

Tone control

Pri písaní tohto článku som v prezentácii narazil na možnosť osobitne nastaviť mieru zosvetlenia/stmavenia tieňov a svetiel.

Nikde v menu som to nenašiel, tak som to vyhľadal v návode. Naozaj tam takéto niečo existuje!

  1. najprv treba zapnúť nastavenie korekcie expozície ("šipka" dohora)
  2. po stlašení tlačidla "info" sa zobrazí na dislpeji ikonka
  3. rollerom je možné nastaviť korekciu tieňov (od -7 do +7)
  4. po ďalšom stlačení "info" je možné nastaviť korekciu svetiel
  5. na displeji to potom vyzerá ako na predchádzajúcom obrázku (hodnoty -1 a +2)

 

Je to zaujímavé aj s ohľadom na dodávaný software Olympus viewer, kde takáto možnosť pri vytváraní JPG z RAW asi ani nie je...

 

Ďalšie novinky

E-P3 ešte obsahuje ďalšie zmeny (vymenujem aspoň tie ktoré sú na prezentácii a ešte som ich nespomínal):

  • LCD má teraz formát 3:2 - čo sa hodí, keďže na krajoch sa nachádza dotykové ovládanie
  • zväčšil sa počet zaostrovacích oblastí na 35 (z pôvodných 11), hoci samostatne sa oblasť dá nastaviť hocikde
  • na uľahčenie zaostrovania v zlých podmienkach je pridaný AF illuminator
  • je pridaný AF tracking - ktorý síce funguje, ale moc sa nehodí na moc pohyblivé objekty
  • vraj je vylepšený algoritmus zosvetľovnia tieňov: potvrdzujem, zosvetlené oblasti vyzerajú prirodzenejšie ako predtým
  • menu má iné fonty a farbičky
  • ART filtre sú použiteľnejšie (niektoré sú aj pridané) a je ich možné aj spájať
  • dá sa vymeniť (alebo uplne odmonotovať) grip

 

Porovnanie záberov/výsekov E-P1 a E-P3

Dosť už bolo teórie, poďme na obrázky.

 

Ostrosť

Ako som už spomínal, zábery na najnižšie ISO sú trošku ostrejšie.

Pre porovnanie som z mojich testovacích záberov vybral jemnú vzorku, zosvetlil záber o 1 EV, nastavil podobný WB, odšumovanie na OFF a doostrovanie na -1. Rozdiel je asi takýto (E-P1 je hore, E-P3 dole):

Naozaj je to ostrejšie, ale myslím si že mi úplne stačila ostrosť E-P1, keďže konkrétne na tejto vzorke to vyzerá síce menej ostro, ale prirodzenejšie.

 

ISO 6400

Na tejto citlivosti vidno rozdiel najlepšie vtedy keď si zobrazíme celé zábery.
Aby boli porovnateľné, nastavil som u E-P1 WB na žiarovku, u oboch je nastavená Gradácia na "Normal" (u nastavenia "Auto" by sa šum ešte zvýšil)

Na zábere z E-P1 vidno (mnou neobľúbený) modrý šum:

Na zábere z E-P3 sa tento druh šumu až tak nevyskytuje, záber vyzerá omnoho lepšie.

Až som bol sám prekvapený ako použiteľný vyzerá tento záber.

Ale nie je: stačí si pozrieť ako vyzerá ISO 200 a porovnať, že jemné odtiene sa úplne stratili (zostali len najsilnejšie farby).

Niektoré farby vyzerajú úplne inak: napríklad fialová (stratila sa už pri ISO 3200) sa zmenila na čiernu.

 

Toto ani nie je typické použitie vysokej citlivosti a v reále budú výsledky horšie (použil som kvalitný objektív, statív, relatívne svetlú scénu lebo neprevláda čierna, nezapol gradáciu, ...)

 

A tak pre mňa je stále najvyššie použiteľné ISO ktoré budem používať len ISO 1600 (ktoré bolo aj u E-P1 rovnako použiteľné).

 

ISO 12800

Aj tu stačí záber zmenšený na veľkosť 640 x 480.

Zelená zmizla úplne, zo žltej je už šedivá, z tmavomodrej čierna a červená sa vôbec na seba nepodobá. Nepoužiteľné.

Možno po prerobení na čiernobielu to má dáky význam ale takto vôbec.
 

Expozícia

Už som spomínal že E-P3 volí svetlejšiu expozíciu. Ako som si už predtým všimol u E-P1, nie je to vôbec na škodu.

Vidno to aj na porovnaní z mojich testovacích záberov  (fotených na ISO 200 a F8):

  • expozičný čas E-P1: 2 sekundy
  • expozičný čas E-P1: 3,2 sekundy

Aj u ich histogramov:

Expozícia sa teda líši asi o 1/3 EV (keď som o toľko zosvetlil expozíciu tak mi vychádzali približne rovnaké expozíčné časy) a vďaka tomu E-P3 šumí citeľne menej na vyšších citlivostiach.

Ani E-P3 nepoužíva Canon fintu "exposure to the right" (ktorý produkuje najmenej šumu, ale spôsobuje prepaly), oba histogramy sú stále "natlačené vľavo".

Znamená to že sa foťák snaží exponovať najkratšou expozíciou ako je to len možné.

Bohužiaľ u E-P1 to niekedy spôsobovalo že niektoré zábery boli príliž podexponované (u večerných záberov je možné nechať natrvalo nastavené +1 EV), kdežto E-P3 už volí expozíciu tak "aby vľavo mal ešte kúsoček priestoru" => teda optimálne.

 

Ďalšie rozdiely

 

Zábery z ostatných porovnaní možno pridám neskôr. Chcel by som porovnať aj šum na zmenšených záberoch (asi v 2:1 lebo porovnávať v 1:1 je zbytočnosť a zaberá to veľa priestoru).

Chcel by som porovnať a predviesť:

  • porovnanie šumu na ISO 1600 a 3200 s gradáciou normal - aby bolo vidno že ISO 3200 je už nepoužiteľné
  • porovnanie šumu na ISO 1600 a 3200 s gradáciou auto - ukážka o koľko to ešte môže byť horšie ak si recenzent nedá pozor (lebo ostatné foťáky nemajú gradáciu defaultne zapnutú, len Olympus)
  • porovnanie šumu na ISO 200 s gradáciou auto a normal - že šum v tienoch je závislý najmä od nastavenia foťáku
  • porovnanie záberu z videa - ako ukážku bandingu
  • porovnanie farebnosti na ISO 1600 pre rôzne farby - zdalo sa mi že oranžovú zachovával E-P1 lepšie, ale ostatné farby boli buď podobné alebo lepšie z E-P3

Ak by vás ešte niečo napadlo (čo môžem vyprodukovať z nafotených záberov), tak môžem tiež porovnať.

[Ganec]

Diskusná téma: Sú novšie foťáky lepšie? Časť 4: E-P3 vs E-P1

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok