Prečo neostrosť?

20.12.2011 22:39

Ako reakciu na Dudisov článok Ako dosiahnuť maximálnu ostrosť som sa pokúsil spísať všetky dôvody prečo nie sú všetky zábery dokonale ostré. Pokúsim sa vymenovať všetky prípady kedy k neostrosti dochádza, čo ich spôsobuje a čo sa proti tomu dá robiť.

(ak som na niečo zabudol, môžte mi dať vedieť v diskusii, môžem to potom doplniť)

Napočítal som (doteraz) asi týchto 9 najdôležitejších dôvodov.

Ak viete ešte o iných dôvodoch tak mi dajte vedieť.

Sú to tieto:

1. zlé zaostrenie

Má podľa mňa najväščí vplyv na ostrosť: keď zle zaostríme, už ostrosti nič nepomôže (okrem focus magic).

Môže nastať asi kôli týmto dôvodom:

1.1 zaostrenie na nesprávne miesto

  • Prečo? Je spôsobené ľudskou chybou
  • Čo s tým? Treba proste vedieť správne zaostriť

1.2 nekvalitný (nepredvídateľný) AutoFocus zrkadloviek

  • Prečo? Ako som už spomínal v článku Úvaha o lacnom tele a drahšom objektíve toto vyplýva už z princípu ostrenia zrkadloviek, ktoré ostria fázovým princípom (ostrenie kontrastom je presnejšie). Autofocus zrkadloviek proste nie je dokonalý, čo sa najviac prejavuje na extra svetelných a lacných objektívoch a telách.
  • Čo s tým?
    - keď sa na hľadáčik nedá spoľahnúť, dá sa napríklad ešte ostriť cez LiveView
    - (doplnené z diskusie) zistiť či má používaný objektív vady ostrenia (môže sa to meniť v závislosti od vzdialenosti od miesta ostrenia) - teda pri vzdialenosti od objektu 1 meter bude OK ale od 2 metrov môže byť BF (FF) - je to zriedkavé ale stretol som sa s tým..

1.3 nekompatibilita zrkadlovkových objektívov: Front-focus a Back-focus

  • Prečo? Vzniká zlým nastavením foťáku alebo objektívu. Je to vlastne stále zaostrovanie dopredu alebo dozadu
  • Čo s tým?
    - dá sa nastaviť v servise alebo v profesionálnych telách
    - dá sa po zaostrení zmierniť posunutím foťáku dopredu alebo dozadu
    (alebo manuálne nastaveným focusom či ostrením cez LiveView)

1.4 neaktuálne zaostrenie spôsobené pomalým autofocusom alebo prekomponovávaním s namáčknutím

  • Prečo? Keď sa fotený objekt od okamihu zaostrenia pohne, v čase záberu už môže by mimo hĺbky ostrosti
  • Čo s tým? Tu pomôže napríklad:
    - neprekomponovávať (a radšej dodatočne orazať v PC)
    - predostriť si a počkať si na vhodný okamih
    - kúpiť si rýchlejší objektív (alebo lepší foťák)
    - (doplnené z diskusie) správny výber ostriaceho bodu pri ostrení - teda nie stredový ale tam kde má byť zaostrené
    - (doplnené z diskusie) continuous AF pri pohyblivých dejoch (funguje lepšie s fázovým ostrením)

 

2. pohybová neostrosť

2.1. pohybová neostrosť foťáku     

  • Prečo? Lebo sa nám trasú tuky
  • Čo s tým? Dá sa zmierniť stabilizátorom (alebo stabilizovanmi technikami fotenia: o čosi sa oprieť) alebo statívom

Iný dôvod (doplnené z diskusie):

  • Prečo ešte? pri dotlačení spúšte tlačíme jedným prstom aj na telo - pohyb foťáku..
  • Čo s tým? okrem stabilizácie tu pomôže aj oneskorená spúšť 2 sek. (na statické scény), naučiť sa jemne stláčať spúšť

2.2. neostrosť pohybujúceho sa objektu

  • Prečo? Fotený objekt sa zvyčajne počas času expozície pohne
  • Čo s tým? Dá sa zmieniť skrátením tohto času

2.3. pohybová neostrosť spôsobená otrasmi mechanizmu zrkadla

  • Prečo? Pri zrkadlovke sa musí sklopiť zrkadlo a na konci sa uzavrie uzávierka (čo už nemá vplyv na záber)
  • Ukážka:  Spomalené youtube video: Nikon D3s pri 1000 fps
  • Čo s tým? Dá sa pri fotení navoliť predsklopenie zrkadla

2.4. pohybová neostrosť spôsobená otrasmi uzávierky

  • Prečo? U bezzrkadloviek (alebo zrkadloviek s LiveView) sa najprv uzavrie uzávierka, potom otvorí, a na konci znovu uzavrie
  • Ukážka: Spomalené youtube video: uzávierka Panasonic-u G1
  • Čo s tým?
    - tiež existuje podobné nastavenie foťáka ako je predsklopenie zrkadla
    - vyriešené je to len zatiaľ v Sony NEX5a, NEX7 a A65/A77 kde sa uzávierka len uzatvára
    - v budúcnosti budú mať foťáky elektronickú uzávierku kde tento problém nebude

 

3. šumová rozmazanosť

  • Prečo? Čím vyššie je nastavená citlivosť tým viac sú detaily zničené šumom alebo odšumovaním
  • Čo s tým?
    - samozrejme ovlyvníme nastavením čo najnižšej citlivosti ;-)
    - (doplnené z diskusie) pri vysokých citlivostiach nedoostrovať v postprocese (vtedy doostrovanie = zvyšovanie šumu a ničenie detailov)

 

4. neostrosť a vady objektívu

  • Prečo? Objektívy nie sú dokonalé
  • Čo s tým?
    - objektívy zvyčajne fungujú lepšie na niektorých clonách .. treba si to vyskúšať
    (doplnené z diskusie) alebo si pozrieť laboratórne testy objektívov, napríklad na na www.photozone.com
    - niektoré vady sa dajú ostrániť postprocessingom (správne odstránenie aberácie zlepšuje aj ostrosť)

Medzi vady objektívu patria:

4.1 mäkkosť objektívu
4.2 decentralizovaný objektív

ako sa to prejavilo napríklad u Canon S100 - časť záberu bola zaostrená správne a časť bola neostrá

4.3 chromatická vada


5. diffrakcia

  • Čo je to? Rozostrenie pri vysoko nastavených clonách a skôr sa prejavuje na menších chipoch - je to fyzikálna vlastnosť svetla
  • Čo s tým? Treba sa snažiť udržiavať clonu na čo najnižšej hodnote alebo aspoň v rozumných medziach

 

6. oblasti mimo hĺbky ostrosti

  • Čo ich spôsobuje? Čím je väčší fotosenzor tým väčšia časť záberu je rozmazaná tým že na ňu nie je zaostrené (na rovnakej clone)
  • Ako sa to dá zmierniť? Nastavením čo najvyššej clony

 

Poznámka (z diskusie):

- trošku viac o hĺbke ostrosti a tabuľka hyperfokálnych vzdialeností je pekne znázornená v článku Ostření a hloubka ostrosti - 2. Hloubka ostrosti.

 

7. vlastnosť senzora: bayerova maska

  • Čo je to? Je to systém jednofarebných filtrov (zelená/modrá/červená) ktoré sú nad jednotlivými pixlami snímača
  • Viac info? napríklad na Wikipedii
  • Aký to má vplyv? Toto spôsobuje že na snímač sa nedostane celé zachytené svetlo ani celá obrazová informácia
  • Čo to v praxi znamená? Že v skutočnosti nemôže byť záber "per pixel" ostrý
  • Od čoho teda závisí ostrosť pixlov? Od interpolačného algoritmu a intenzity doostrenia (a AA filtru: bod 8)

 

8. vlastnosť senzora: antialiasing filter

  • Čo je to? je to rozostierací filter na senzore ktorý odstraňuje moiré spôsobené bayerovou maskou
  • Dá sa ovplyvniť? Nie, je závislý len od výrobcu a toho aký silný AA filter použije

 

9. čistota, prostredie a počasie

  • Ako? Všetko čo "vadí" prúdeniu svetla (najmä pri fotení na veľkú vzdialenosť) zhoršuje aj dosiahnuteľnú ostrosť (vzduch, hmla, sklo, ...)
  • Čo s tým? Fotiť napríklad mesiac len keď je jasná noc (najlepšie po daždi), podísť bližšie ak sa dá, nedotýkať sa skla objektívu, ...

 

 

Je jasné že niektoré vymenované body si navzájom odporujú:

  • nemôžeme mať všetko ostré (6) lebo zvyšovaním clony sa zhoršuje difrakcia (5)
  • nemôžme nastaviť najkratší čas (2.2) lebo by sme museli navýšiť citlivosť (3)
  • nemôžme fotiť vždy na optimálnej clone (4) lebo by sa vtedy viac prejavila pohybová neostrosť (2) alebo šum (3)

Body 2-6 sa dajú ovplyvniť expozíciou a štýlom fotenia. V podstate ich čiastočne už opísal Dudis v článku Ako dosiahnuť maximálnu ostrosť.
Výsledná expozícia je teda vždy kompromisom. A už je na vás či tento kompromis zvolíte vy, alebo budete veriť parametrom ktoré zvolí váš fotoaparát.

Len pre zaujímavosť čo všetko sa dá spraviť u zrkadlovky aby boli zábery ostrejšie opisuje napríklad DigiNeff v článku Kamarádova rada.
Nakoniec skončil s tým, že treba použiť liveview :-)
No pri LiveView tiež nastávajú otrasy kôli uzávierke (2.4), preto si myslím že najlepšiu ostrosť dosiahol proste tým že nezaostril zrkadlovkovým spôsobom (1.2 - fázové ostrenie), ale presnejším kontrastným ostrením.

Chcel som ešte čosi napísať o vlastnostiach senzora, ale bolo by to na dlhšie, takže radšej o tom nabudúce napíšem celý článok (aj s názornými obrázkami).

 

Ganec.

Súvisiace články:

 

Diskusná téma: Prečo neostrosť?

Titulok: ?? Vložil: DUDIS Dátum: 21.12.2011

"1.2 nekvalitný.."
- nestretol som sa s tým - zle zaostrí skôr pri špecifických podmienkach - protisvetlo,... a extrasvetelné majú malú HO - min pohyb a človek si myslí že zle zaostril.. ale inde je pravda..

"1.3 nekompatibilita zrkadlovkových objektívov"
nazval by som to výrobné chyby objektívu (tela)..

- ak vie ako tak to korigovať pri namáčknutí - posunuť sa kus dopredu (dozadu) - ale potom je to vec náhody (ale keď iná možnosť na rýchlo nie je..)

"1.4 neaktuálne zaostrenie..."
- doplnil by som - správny výber ostriaceho bodu pri ostrení - teda nie stredový ale tam kde má byť rovina ostrosti..
- použiť AI focus, AI servo - ak sa hlavný objekt hýbe alebo aj pri statickom zábere ak sa nemení kompozícia
- zistiť či má používaný objektív vedy ostrenia (môže sa to meniť v závislosti od vzdialenosti od miesta ostrenia) - teda pri vzdialenosti od objektu 1 meter bude OK ale od 2 metrov môže byť BF (FF) - je to zriedkavé ale stretol som sa s tým..

"2.1. pohybová neostrosť foťáku"
prečo? - pri dotlačení spúšte tlačíme jedným prstom aj na telo - pohyb foťáku..
čo sa dá: oneskorená spúšť 2 sek. (na statické scény) , naučiť sa jemne stláčať spúšť

"3. šumová rozmazanosť"

pri vysokom šume nedoostrujeme v postprocese - najlepšie v rawe nastaviť doostrovanie na prvý dielik (minimálne) - doostrovanie = zvyšovanie šumu a ničenie detailov

"4. neostrosť.... treba si to vyskúšať" - dobre sa dá ostrosť sledovať na konkrétnych laboratórnych testoch na www.photozone.com

6. "oblasti mimo hĺbky.."
- hĺbka ostrosti je kreatívny zámer.. teda to čo je mimo väčšinou nie je dôležité..
skôr sa myslí krajinársky záber kde sa požaduje ostrosť v celom zábere - tu pomôže správne zvolenie clony v kombinácii so správnym miestom zaostrenia (teda hyperfokálnej vzdialenosti) - pomôže tabuľka tu:
http://www.fotografovani.cz/art/fozak_df/rom_focus2.html

to len moje amatérske pohľady na doplnenie (netvrdím že správne :) - len moje skúsenosti).. a tak moc by som to zrkadlo nezatracoval.. fotenie cez liveview má aj dosť nevýhod - a hlavne pohybová neostrosť..
takže ako si napísal je veľa faktorov, ktoré ovplyvňujú ostrosť a treba zvoliť vhodný kompromis podľa žiadaného výsledku..

Pridať nový príspevok