Prečo neostrosť?
20.12.2011 22:39Ako reakciu na Dudisov článok Ako dosiahnuť maximálnu ostrosť som sa pokúsil spísať všetky dôvody prečo nie sú všetky zábery dokonale ostré. Pokúsim sa vymenovať všetky prípady kedy k neostrosti dochádza, čo ich spôsobuje a čo sa proti tomu dá robiť.
(ak som na niečo zabudol, môžte mi dať vedieť v diskusii, môžem to potom doplniť)
Napočítal som (doteraz) asi týchto 9 najdôležitejších dôvodov.
Ak viete ešte o iných dôvodoch tak mi dajte vedieť.
Sú to tieto:
1. zlé zaostrenie
Má podľa mňa najväščí vplyv na ostrosť: keď zle zaostríme, už ostrosti nič nepomôže (okrem focus magic).
Môže nastať asi kôli týmto dôvodom:
1.1 zaostrenie na nesprávne miesto
- Prečo? Je spôsobené ľudskou chybou
- Čo s tým? Treba proste vedieť správne zaostriť
1.2 nekvalitný (nepredvídateľný) AutoFocus zrkadloviek
- Prečo? Ako som už spomínal v článku Úvaha o lacnom tele a drahšom objektíve toto vyplýva už z princípu ostrenia zrkadloviek, ktoré ostria fázovým princípom (ostrenie kontrastom je presnejšie). Autofocus zrkadloviek proste nie je dokonalý, čo sa najviac prejavuje na extra svetelných a lacných objektívoch a telách.
-
Čo s tým?
- keď sa na hľadáčik nedá spoľahnúť, dá sa napríklad ešte ostriť cez LiveView
- (doplnené z diskusie) zistiť či má používaný objektív vady ostrenia (môže sa to meniť v závislosti od vzdialenosti od miesta ostrenia) - teda pri vzdialenosti od objektu 1 meter bude OK ale od 2 metrov môže byť BF (FF) - je to zriedkavé ale stretol som sa s tým..
1.3 nekompatibilita zrkadlovkových objektívov: Front-focus a Back-focus
- Prečo? Vzniká zlým nastavením foťáku alebo objektívu. Je to vlastne stále zaostrovanie dopredu alebo dozadu
-
Čo s tým?
- dá sa nastaviť v servise alebo v profesionálnych telách
- dá sa po zaostrení zmierniť posunutím foťáku dopredu alebo dozadu
(alebo manuálne nastaveným focusom či ostrením cez LiveView)
1.4 neaktuálne zaostrenie spôsobené pomalým autofocusom alebo prekomponovávaním s namáčknutím
- Prečo? Keď sa fotený objekt od okamihu zaostrenia pohne, v čase záberu už môže by mimo hĺbky ostrosti
-
Čo s tým? Tu pomôže napríklad:
- neprekomponovávať (a radšej dodatočne orazať v PC)
- predostriť si a počkať si na vhodný okamih
- kúpiť si rýchlejší objektív (alebo lepší foťák)
- (doplnené z diskusie) správny výber ostriaceho bodu pri ostrení - teda nie stredový ale tam kde má byť zaostrené
- (doplnené z diskusie) continuous AF pri pohyblivých dejoch (funguje lepšie s fázovým ostrením)
2. pohybová neostrosť
2.1. pohybová neostrosť foťáku
- Prečo? Lebo sa nám trasú tuky
- Čo s tým? Dá sa zmierniť stabilizátorom (alebo stabilizovanmi technikami fotenia: o čosi sa oprieť) alebo statívom
Iný dôvod (doplnené z diskusie):
- Prečo ešte? pri dotlačení spúšte tlačíme jedným prstom aj na telo - pohyb foťáku..
- Čo s tým? okrem stabilizácie tu pomôže aj oneskorená spúšť 2 sek. (na statické scény), naučiť sa jemne stláčať spúšť
2.2. neostrosť pohybujúceho sa objektu
- Prečo? Fotený objekt sa zvyčajne počas času expozície pohne
- Čo s tým? Dá sa zmieniť skrátením tohto času
2.3. pohybová neostrosť spôsobená otrasmi mechanizmu zrkadla
- Prečo? Pri zrkadlovke sa musí sklopiť zrkadlo a na konci sa uzavrie uzávierka (čo už nemá vplyv na záber)
- Ukážka:Nikon D3s pri 1000 fps Spomalené youtube video:
- Čo s tým? Dá sa pri fotení navoliť predsklopenie zrkadla
2.4. pohybová neostrosť spôsobená otrasmi uzávierky
- Prečo? U bezzrkadloviek (alebo zrkadloviek s LiveView) sa najprv uzavrie uzávierka, potom otvorí, a na konci znovu uzavrie
- Ukážka: Spomalené youtube video: uzávierka Panasonic-u G1
-
Čo s tým?
- tiež existuje podobné nastavenie foťáka ako je predsklopenie zrkadla
- vyriešené je to len zatiaľ v Sony NEX5a, NEX7 a A65/A77 kde sa uzávierka len uzatvára
- v budúcnosti budú mať foťáky elektronickú uzávierku kde tento problém nebude
3. šumová rozmazanosť
- Prečo? Čím vyššie je nastavená citlivosť tým viac sú detaily zničené šumom alebo odšumovaním
-
Čo s tým?
- samozrejme ovlyvníme nastavením čo najnižšej citlivosti ;-)
- (doplnené z diskusie) pri vysokých citlivostiach nedoostrovať v postprocese (vtedy doostrovanie = zvyšovanie šumu a ničenie detailov)
4. neostrosť a vady objektívu
- Prečo? Objektívy nie sú dokonalé
-
Čo s tým?
- objektívy zvyčajne fungujú lepšie na niektorých clonách .. treba si to vyskúšať
(doplnené z diskusie) alebo si pozrieť laboratórne testy objektívov, napríklad na na www.photozone.com
- niektoré vady sa dajú ostrániť postprocessingom (správne odstránenie aberácie zlepšuje aj ostrosť)
Medzi vady objektívu patria:
4.1 mäkkosť objektívu
4.2 decentralizovaný objektív
ako sa to prejavilo napríklad u Canon S100 - časť záberu bola zaostrená správne a časť bola neostrá
4.3 chromatická vada
5. diffrakcia
- Čo je to? Rozostrenie pri vysoko nastavených clonách a skôr sa prejavuje na menších chipoch - je to fyzikálna vlastnosť svetla
- Čo s tým? Treba sa snažiť udržiavať clonu na čo najnižšej hodnote alebo aspoň v rozumných medziach
6. oblasti mimo hĺbky ostrosti
- Čo ich spôsobuje? Čím je väčší fotosenzor tým väčšia časť záberu je rozmazaná tým že na ňu nie je zaostrené (na rovnakej clone)
- Ako sa to dá zmierniť? Nastavením čo najvyššej clony
Poznámka (z diskusie):
- trošku viac o hĺbke ostrosti a tabuľka hyperfokálnych vzdialeností je pekne znázornená v článku Ostření a hloubka ostrosti - 2. Hloubka ostrosti.
7. vlastnosť senzora: bayerova maska
- Čo je to? Je to systém jednofarebných filtrov (zelená/modrá/červená) ktoré sú nad jednotlivými pixlami snímača
- Viac info? napríklad na Wikipedii
- Aký to má vplyv? Toto spôsobuje že na snímač sa nedostane celé zachytené svetlo ani celá obrazová informácia
- Čo to v praxi znamená? Že v skutočnosti nemôže byť záber "per pixel" ostrý
- Od čoho teda závisí ostrosť pixlov? Od interpolačného algoritmu a intenzity doostrenia (a AA filtru: bod 8)
8. vlastnosť senzora: antialiasing filter
- Čo je to? je to rozostierací filter na senzore ktorý odstraňuje moiré spôsobené bayerovou maskou
- Dá sa ovplyvniť? Nie, je závislý len od výrobcu a toho aký silný AA filter použije
9. čistota, prostredie a počasie
- Ako? Všetko čo "vadí" prúdeniu svetla (najmä pri fotení na veľkú vzdialenosť) zhoršuje aj dosiahnuteľnú ostrosť (vzduch, hmla, sklo, ...)
- Čo s tým? Fotiť napríklad mesiac len keď je jasná noc (najlepšie po daždi), podísť bližšie ak sa dá, nedotýkať sa skla objektívu, ...
Je jasné že niektoré vymenované body si navzájom odporujú:
- nemôžeme mať všetko ostré (6) lebo zvyšovaním clony sa zhoršuje difrakcia (5)
- nemôžme nastaviť najkratší čas (2.2) lebo by sme museli navýšiť citlivosť (3)
- nemôžme fotiť vždy na optimálnej clone (4) lebo by sa vtedy viac prejavila pohybová neostrosť (2) alebo šum (3)
Body 2-6 sa dajú ovplyvniť expozíciou a štýlom fotenia. V podstate ich čiastočne už opísal Dudis v článku Ako dosiahnuť maximálnu ostrosť.
Výsledná expozícia je teda vždy kompromisom. A už je na vás či tento kompromis zvolíte vy, alebo budete veriť parametrom ktoré zvolí váš fotoaparát.
Len pre zaujímavosť čo všetko sa dá spraviť u zrkadlovky aby boli zábery ostrejšie opisuje napríklad DigiNeff v článku Kamarádova rada.
Nakoniec skončil s tým, že treba použiť liveview :-)
No pri LiveView tiež nastávajú otrasy kôli uzávierke (2.4), preto si myslím že najlepšiu ostrosť dosiahol proste tým že nezaostril zrkadlovkovým spôsobom (1.2 - fázové ostrenie), ale presnejším kontrastným ostrením.
Chcel som ešte čosi napísať o vlastnostiach senzora, ale bolo by to na dlhšie, takže radšej o tom nabudúce napíšem celý článok (aj s názornými obrázkami).
Ganec.
Súvisiace články: