[Ganec bloguje] Neviem fotiť? Časť 2: prečo si to niektorí myslia

26.08.2012 17:54

Občas sa v diskusiách vyskytnú tvrdenia že neviem fotiť.
Zamyslel som sa nad tým prečo to niektorí tvrdia a ako ich to vôbec napadlo. Myslím že som na to došiel.

Rozhodol som sa že o tom napíšem článok, ale keďže to vyzerá že toho bude viac, rozhodol som sa že ho rozdelím na 3 časti:

  1. ako sa to prejavuje
  2. prečo si to niektorí myslia
  3. čosi o mne (dodatočné vysvetlenia)

 

Časť 2: prečo si to niektorí myslia

Prečo práve takéto reakcie?
Napadlo ma týchto niekoľko dôvodov:

  1. presvedčenie o vlastnej dokonalosti
  2. neschopnosť kontra-argumentu
  3. vnútorný boj sám so sebou
  4. šok z čísiel
  5. strach z toho že mám pravdu
  6. nemohúcnosť pokračovať

Presvedčenie o vlastnej dokonalosti

Keď má niekto silné ego, ťažko akceptuje iných (odlišných).
Silné ego sa dá vybudovať ľahko: stačí si kúpiť veľký foťák a ľudia sa k tebe hneď inakšie správajú. Začnú ťa považovať za pána fotografa. Aj tvoje fotografie sa zlepšia, takže je ľahké nadobudnúť presvedčenie že bez veľkého foťáka to nejde.

No potom príde niekto kto tvrdí že sa to dá porovnateľne aj menším foťákom.

Je normálne že sa tomu ťažko verí:

  • veď pred 5 rokmi som to skúšal a nedalo sa
  • určite klame, veď s tým vôbec nevyzerá ako fotograf
  • nie je možné aby dokázal to čo ja, veď som dokonalý...

Záver je u neho jediný: len si vymýšľa a v skutočnosti vôbec nevie fotiť.

 

Neschopnosť kontra-argumentu

Voči tvrdeniu nepodporeného dôkazom alebo všeobecným názorom sa jednoducho hľadá protiargument: stačí len povedať niečo presne opačné.
No tvrdenie s dôkazom (napríklad na linku ktorá podporuje moje tvrdenie) sa nedá len tak jednoducho povedať že to nie je pravda: treba svoje tvrdenie podporiť dôkazom podobného typu.

Čo je už ale pre mnohých problém:

  • buď kontra-dôkaz neexistuje
  • alebo diskutujúci nemá schopnosti takýto dôkaz nájsť alebo vyrobiť
  • alebo proste na fundovanú odpoveď nie je dostatok času


Ja tieto problémy nemám:

  • to o čom som presvedčený som si zvyčajne na vlastnú kožu vyskúšal a teda nie je pre mňa problém to dokázať
  • určite to skúsili aj iný a preto nie je problém po chvíľku googlenia nájsť iný názor ktorý podporuje moje tvrdenie


Z frustrácie keď niekto nemá ako brániť svoj názor tak spraví zvyčajne jediné čo v danej chvíli dokáže: dá do hodnotenia príspevku mínus.

 

Vnútorný boj sám so sebou

Možno poznáte ten pocit keď sa dozviete že niečo o čom ste boli doteraz presvedčený je úplne inak:

  • že ježiško nenosí darčeky pod stromček
  • že bocian nenosí deti
  • že pánbožko nesedí na obláčiku
  • atakďalej...

Mohli ste sa v škôlke/škole kvôli tomu aj pobiť ak vám niekto tvrdil niečo iné.

Dlho bol kľud, zo všetkými týmito mylnými presvedčeniami z minulosťami ste sa už vyrovnali .. a teraz príde niekto kto tvrdí že na dostatočne kvalitné fotky:

  • netreba výbavu za 100 000 a ťažký rubsák plný objektívov
  • nie je nutné mať foťák prilepený na tvári
  • netreba furt mať so sebou statív (často postačí aj stabilizácia v objektíve)
  • zvyčajne stačí výstup z foťáka (nie je nutné dlhé spracovávanie a ladenie každého záberu v PC)
  • nie je nutné pred každým záberom meniť nastavenia foťáku
  • nie každý potrebuje to čo potrebujú profesionáli: dokonca že by im to nevyhovovalo


Skrátka že sa to zvyčajne dá aj inak. Jednoduchšie, rýchlejšie, dokonca niekedy aj kvalitnejšie.
(samozrejme občas niečo treba obetovať, ale to patrí k veci: všetko je to o kompromisoch)

Môžte sa s tým zmieriť, alebo tomu vzdorovať. V tom prípade vás to bude ale zvnútra zožierať, lebo viete že mám pravdu.
A prejaví sa to napríklad v diskusii.
 

Šok z čísiel

Aj ja som bol prekvapený keď som prvý krát uvidel merania DxO marku.
Druhý krát som bol šokovaný keď som pochopil čo vlastne tie čísla znamenajú (len ich treba vedieť správne aplikovať).
A tretí krát keď som vlastnými pokusmi preveril že skutočne neklamú, nič si nevymýšľajú a skrátka nedajú sa vyvrátiť.


Pri diskutovaní je to bohužiaľ jeden z mála relevantných dôkazov (lebo priame porovnanie za rovnakých podmienok je inak ťažko zrealizovateľné/zrealizovávané).

Samozrejme že DxOmark nie je jediný zdroj informácií, ktorý môže slúžiť na porovnávanie. Pre každý foťák robí porovnateľné merania aj www.dpreview.com (hlavne DR v JPG), okrem porovnania na rovnakých záberoch má merania rýchlosti celkom pekne zvládnuté www.imaging-resouces.com. Už len tieto 3 web-stránky stačia na pochopenie súvislostí a na základné objektívne porovnávanie.

 

Určite nie je príjemný pocit dozvedieť sa že:

  • "môj milášek" v skutočnosti nie je až taký skvelý ako ho vykreslili v recenziách, v predajni, v diskusiách, ...
  • naopak zaostávajúca konkurencia je niekedy horšia len trošku (čo svetelnejší objektív či iný proces môže ľahko dobehnúť)
  • že aj obyčajné kompakty na tom nie sú až tak zle ako sa zdá na prvý pohľad

=> skrátka že rozdiely niekedy nie sú také ako by byť mali

 

Určite sa kvôli týmto číslam mnohí cítia podvedený a sú naštvaní keď podľa tejto metodiky nemajú to najsprávnejšie "náradie".
No vyskytuje sa tu aj presný opak: tí ktorý podľa týchto meraní patria medzi tých šťastnejších sa cítia nadradený.

Vtedy sú odmietavé reakcie pochopiteľné.

 

Strach z toho že mám pravdu

Moje tvrdenia by pre niektorých znamenali, že by bolo lepšie keby na sebe niečo zmenili.
Či už sa jedná o kúpu iného foťáku, prehodnotenie svojich doterajších činností (a zvyklostí), alebo aspoň zmenu náhľadu.

Predstavte si napríklad že si kúpite foťák na ktorého šetríte pol roka a voľakto vám potom povie že to isté sa dá odfotiť aj s foťákom o polovicu lacnejším. Je pochopiteľné že mu za to nebudete vďačný.
Je jednoduchšie tomu neveriť, ako uznať že ste zbytočne vyhodili peniaze "von komínom"...

 

Majitelia zrkadloviek sa preto boja priameho porovnávania s kompaktami, alebo bezzrkadlovkami.
Kým sú robené recenzie osobitne, aspoň im to ponecháva ilúziu dokonalosti.
Vždy sa dá na niečo vyhovoriť:

  • .. ale nemajú hľadáčik => keď treba, môže sa pridať EVF
  • ale majú slabý snímač => nie, v porovnávaní šumu je dnes najlepším APS-C foťákom NEX-5n
  • ale zaostrujú pomaly => nie, nové modely dokonca tvrdia že zaostrujú najrýchlejšie zo všetkých foťákov z výmennými objektívami
  • tak ale potom preostrovávajú pomaly => OMD zvládne 4,2 fps aj s preostrovaním (a v high speed móde dokonca 9 fps), to stačí
  • no určite im to nefunguje...
  • (a takto to ide dokola)

Ľudia sa prirodzene boja zmien. Kým sa dá, žijú si radšej v pohodlnej nevedomosti.

 

Čo ďalej?

Diskusie sú perfektná vec. Napríklad na:

  • získanie nových informácií
  • porovnávanie teórie a praxe
  • hľadanie pravdy (potvrdenie alebo vyvrátenie určitého tvrdenia)

No dá sa tým aj pekne stráviť voľný čas:

  • odreagovanie sa čítaním si iných názorov
  • alebo jednoducho len na využitie voľného času
  • možno sa nájdu aj typický vyrývači, ktorých zábava spočíva v tom že niekoho vyprovokujú a potom sa bavia na reakciách
    (priznám sa: dva, či trikrát som to v minulosti spravil aj ja, no keď som si to uvedomil tak to už nerobím a dávam si na to pozor. Hoci aj v tých pár prípadoch nakoniec vysvitlo že to nebolo až tak odveci a hodilo sa to k téme.)


No s uvedením definitívneho dôkazu sa už zvyčajne v diskutovaní neoplatí pokračovať ďalej a diskusia končí.
Nemožnosť pokračovať v tejto diskusii (a nutnosť nájsť si novú zábavku) sa možno tiež niekomu nemusí páčiť.
 

Záver časti 2

Možno sa vám to bude zdať ako osočovanie, ale tak to zatiaľ vidím.
Kým na moje tvrdenia bude reagovať automatickým odmietaním, budem si myslieť že dôvod je jeden z týchto uvedených (alebo viaceré).
Ak je iný, rád sa ho dozviem.

[Ganec]

Diskusná téma: [Ganec bloguje] Neviem fotiť? Časť 2: prečo si to niektorí myslia

Titulok: Nene... Vložil: tomasmegis.cz Dátum: 13.02.2013

Hele ani nevím, jak se jsem se objevil až tady... Ale kámo... Promiň, ale tolik blábolu jsem už dlouho nečetl. Ani nevím jestli se mám smát, nebo brečet... Co se tyče technických argumentů jsi absolutně mimo... Ale to doslova, nemáš ani páru proč miliony fotografů (a teď myslím fotografy a ne cvakálisty) zůstaváji u DLSR... A teď to nepíšu kvůli tomu že bych byl zarytý zrcadlovkář. Sám mám Sony NEX-3 a jsem z něho nadšen. Ale nedokáže 100% nahradit DSLR...

Titulok: cena Vložil: lt Dátum: 27.08.2012

Na moju zrkadlovku stoji porovnatelny objektiv oproti m4/3 /vahovo, ohniskom,ale opticky lepsi/ skoro 2x menej :) .. tak akosi to velmi nesedi to porovnanie. Co som ja videl, ak porovnavam podobne objektivy , tak bud su tie na m4/3 opticky horsie , alebo podstatne drahsie nez na zrkadlo. Pripadne ekvivalent neexistuje. Na druhu stranu sa da zohnat lacny adapter a lacne manualne skla a je to celkom fajn. S Olympusom.

Titulok: Re:cena Vložil: Ganec Dátum: 03.09.2012

Lacnejšie objektívy môžu byť dôvodom pre preferovanie DSLR.
No nie dostatočným na úplné odpísanie CSC (alebo neopodstatnené mínusovanie).

Aj notebooky sú pri podobnom výkone drahšie ako desktopové PC a mám pocit že v dnešnej dobe sú aj tak preferovanejšie.

No ohľadom objektívov je možno zaujímavá ich budúcnosť:
- objektívy pre CSC sú už všetky (okrem tých prvých) navrhnuté aby boli kompatibilné aj pre video a sú optimalizované na rýchle zaostrenie
- DSLR objektívy boli väčšinou navrhované na menej megapixlov, v časoch keď sa nekorigovali vady objektívu softwarovo
=> investícia do súčasných DSLR objektívov možno nie je až taká výhodná ako sa zdá...

Titulok: Re:Re:cena Vložil: lt Dátum: 04.09.2012

No ja urcite nepatrim medzi tych, ktori CSC odpisuju, prave naopak. Zial stale .. presne ako u notebookov, si clovek musi zaplatit, ak chce mat spickovy CSC s malym objektivom. Video nastastie neriesim :)

Titulok: Re:Re:Re:cena Vložil: Ganec Dátum: 04.09.2012

S cenami sa bohužiaľ musíme zmieriť :-(
Výrobcovia foťákov nie sú charita, tiež z niečoho musia žiť a splatiť náklady na vývoj. Určite CSC neboli vymyslené len kvôli tomu aby boli lacnejšie (v jednom rozhovore chlapík od Panasonicu vysvetľoval že ani nie sú - keďže lowend DSLR sú už vo veľkom vyrábané v lowcost krajinách)

Samsung má napríklad pomerne lacné objektívy, ale že by ho to zvýhodňovalo to zatiaľ nemám pocit. Asi len o cenu nejde.

Inak už aj on si dáva zaplatiť za to čo ľudia chcú: napríklad len najdrahší NX20 má prvú elektronickú uzávierku (nejde len o to že má hľadáčik)

Pridať nový príspevok