[Ganec bloguje] Neviem fotiť? Časť 1: niektorí si to myslia...

25.08.2012 22:48

Občas sa v diskusiách vyskytnú tvrdenia že neviem fotiť.
Zamyslel som sa nad tým prečo to niektorí tvrdia a ako ich to vôbec napadlo. Myslím že som na to došiel.

Rozhodol som sa že o tom napíšem článok, ale keďže to vyzerá že toho bude viac, rozhodol som sa že ho rozdelím na 3 časti:

  1. ako sa to prejavuje, keď si to niektorí myslia
  2. prečo si to niektorí myslia
  3. čosi o mne (dodatočné vysvetlenia)

 

Neviem fotiť? Časť 1: niektorí si to myslia...

Keď v nejakom diskusnom fóre:

  • navrhnem iný model, značku a uvediem k nemu dôvod
  • poukážem na nejakú nevýhodu zrkadloviek ktorá sa k téme hodí
  • spomeniem že fotím bezzrkadlovkou alebo kompaktom
  • alebo sa nebodaj opovážim ich porovnávať s DLSR

=> zvyčajne tým niekoho vyprovokujem aj keď to vôbec nie je účelom môjho príspevku.

Vtedy nastáva niekoľko zaujímavých vecí:

  • buď so mnou niekto zásadne nesúhlasí
  • keď nemajú argumety tak to skúsia osobným útokom
  • alebo mi proste negatívne ohodnotia môj príspevok

 

Principiálny nesúhlas

Niektorí (najmä majitelia zrkadloviek) automaticky nesúhlasia so všetkým čo navrhnem alebo napíšem.

Je to tak preto, lebo málokedy navrhnem to čo by navrhli oni: jednoducho preto lebo to zvyčajne navrhne niekto iný. (Tak načo sa tým mám namáhať aj ja? Prečo sa tak vyjadrujem opíšem v tretej časti.)

Alebo s tým nesúhlasia len preto lebo som to navrhol ja (z dôvodov ktoré opisujem v ďalšej časti).

Ich reakcie sú potom napríklad takéto:

  • prečo sem ťaháš bezzrkadlovky keď je reč o zrkadlovkách?
  • v nadpise je D5100 a 600D, tak prečo navrhuješ profikompakt?
  • bezzrkadlovky nie: pomaly zaostrujú, s veľkým objektívom nie sú malé a nemajú hľadáčik
  • tá a tá značka nie, lebo nevedia vyrábať foťáky (alebo: lebo šumia)

 

Neuvedomujú si ale že takéto témy a príspevky zadávajú zväčša začiatočníci ktorí:

  • sa vo fotení nevyznajú a nemajú prehľad o možnostiach výberu z foťákov
  • za zrkadlovky považujú aj ultrazoomy, len preto lebo sú väčšie
  • často ani len netušia o foťákoch tretej generácie (bezzrkadlovky) alebo ich podceňujú
  • si neuvedomujú že modely čo si vybrali sa im vyslovene nehodia na to čo popisujú

=> ktorým skrátka vôbec nezáleží na prostriedku (čím budú fotiť), ide im len o pekné fotky.

 

Ďalšou špeciálnou kategóriou sú "starí harcovníci", ktorí:

  • dosiahli vrchol vo svojej fotokariére pred pár rokmi a dnes už nemajú prehľad o ponuke na trhu
  • sú radi že zvládli M mód a teraz sú presvedčený že k životu už nepotrebujú nič iné
  • majú zlozvyky ešte z čias filmu (tužkové batérie, hľadáčik) a nevedia sa prispôsobiť novej dobe
  • kompakty (a im podobné) zavrhli pred pár rokmi kvôli ich "pôrodným problémom" (pomalé zaostrovanie, nekvalita, ...)

=> skrátka nemajú ani len záujem sa prispôsobiť alebo niečo na sebe meniť (ani názory)

 

Toto niektorí nedokážu pochopiť: že niekto môže mať aj iné nároky, názory a požiadavky ako oni. Preto radšej "z princípu" nesúhlasia.

 

Osobná kritika

Namiesto rozumných argumentov, alebo dôkazov ktoré potvrdzujú opak mojich tvrdení si najčastejšie vyslúžim odpovede typu:


Argumenty tohto typu sú len logické klamy, sebaklamy alebo chyby v argumentácii:

  • osobný útok je typický znak "prehry v diskusii" klasický chyba argumentácie typu Argumentum_ad _hominem
  • chcieť po mne aby som bol profesionálny fotograf je logický klam typu "dovolávanie sa autority" alebo sebaklam "Argumentu z autority"


Vysvetlenie výrazov z vikipédie:

  • Logický klam je tvrdenie porušujúce zásady logického dôkazu. Pretože pri máloktorom je to na prvý pohľad zreteľné, bývajú logické klamy obľúbenou súčasťou argumentácie propagandy a manipulátorov.
  • Argumentum ad hominem (lat.) je argument, ktorým sa diskutujúci snaží vyvrátiť oponentovo tvrdenie poukazovaním na jeho skutočné či domnelé nedostatky. Snaží sa previesť dialóg od diskusie o probléme samotnom k diskusii o mravnej či inej oponentovej integrite.
  • Dovolávanie sa autority - Každé odvolávanie sa na autoritu nemusí byť nevyhnutne klamom. Klamom také tvrdenie je, pokiaľ odkazovaná autorita je autoritou v inom odbore, alebo pokiaľ existuje autorita iná, rovnako dôležitá, ktorá tvrdí opak.
  • Argument z autority – „Človek xy je vedec, preto je pravda to, čo vraví. / Človek xy je vysoký duchovný, preto je pravdou čo tvrdí.“ - neprehodnotenie argumentov iba pre to, že ich vyslovil vážený človek. Vo vede nie je autorita, skôr sú experti. Každé tvrdenie sa dá a má prehodnotiť, nech ho vyslovil ktokoľvek.

 

Negatívne hodnotenie

Ak má stránka hodnotenie príspevkov tak zvyčajne dostanem mínus (dôkladnejšiu analýzu prečo to tak je vysvetľujem v druhej časti).
Stačí si pozrieť diskusie na digimanie.cz a hodnotenie mojich príspevkov: došlo to až do takého extrému že dostávam mínus aj za úplne nevinné príspevky (aj keby som napísal "slniečko svieti").
Skrátka mnohím už asi dlhšiu dobu ležím veľmi v žalúdku.

 

Zhrnutie časti 1

V diskusiách je irelevantné či viem fotiť alebo nie. Diskutujúci by mali diskutovať o zvolenej téme, nie pochybovať o ľuďoch, alebo ich urážať (osobné útoky sú aj proti pravidlám diskusných fór).
Tvrdenie že neviem fotiť len poukazuje na neschopnosť diskutovať, akceptovať cudzí názor a konštruktívne reagovať.

 

Odkaz tým ktorý so mnou (alebo niekým iným) automaticky nesúhlasia:

  • Zdá sa ti že nehovorím pravdu? Dokáž mi to.
  • Môj dôkaz ti nestačí? Poskytni lepší.

Len prosím ťa neargumentuj systémom "nevieš fotiť" (alebo bezdôvodným mínusovaním).
Je to trápne, nikomu tým neprospievaš a zhadzuješ tým len sám seba.

[Ganec]

Diskusná téma: [Ganec bloguje] Neviem fotiť? Časť 1: niektorí si to myslia...

Titulok: Nechaj to tak Vložil: Jarko Balik Dátum: 27.08.2012

Kazde "vitazstvo" na internete vo flejme je vlastne pyrrhovo vitazstvo. Nezalezi na tom, ci mas pravdu, alebo nemas.
Kazdy si potom mysli o tebe ze si retardovany.

Radsej rob fotky, zlepsuj sa, a kakaj na flejmy. Na kamaratovej svatbe som sedel vedla fotografa a ten mal aj kompakt aj zrkadlovku. Velmi dobre fotky urobil.(Mal dobre oko aj vkus, ziadne gycovite sracky ako nemenovany T.H.)

Som povedal:"Vidim, mas diskusie zrkadlovka verzus kompakt vyriesene". On ze:"Kazde sa hodi na nieco ine, a nepytaj sa ma radsej co stal ten kompakt :) "

Titulok: Re:Nechaj to tak Vložil: Ganec Dátum: 31.08.2012

S diskutovaním nemienim prestať:
- trénujem si tým diplomaciu (umiernená odpoveď bez porušovania pravidiel a urážok), čo mi pomáha aj v práci
- pri pokusoch odpovedať čo najskôr si trénujem pamäť a moje schopnosti vyhľadávania
- ak sa mi niekto poďakuje tak ma hreje pocit z dobre vykonanej práce
Teda nejde mi o víťazstvo, mám iné dôvody.

Nemal ten fotograf náhodou Leicu? :-)

Titulok: Re:Re:Nechaj to tak Vložil: lt Dátum: 03.09.2012

ten trening chvalim! .. vysledky je aj vidno.

Pridať nový príspevok