[Ganec bloguje] Foto-prirovnania 3: kúpa auta

20.11.2013 17:49

Už je to vyše roka čo som upgradoval auto.
Moc sa mi do toho pôvodne nechcelo, lebo som si už na neho (a jeho prípadné nevýhody) zvykol. Keď ale bola nutná ďalšia oprava a dostal som ponuku že servisák odo mňa to moje auto odkúpi (za zostatkovú cenu) a môže mi zaobstarať nové, tak som sa definitívne utvrdil v tom že chcem niečo nové.


Čo ale požadovať od nového auta?

Určite potrebujem:

  • menej starostí - to v prvom rade: už žiadne servisovanie navyše
  • vyšší komfort - menší hluk/rezonanciu v aute a kvalitnejší zvuk autorádia
  • mp3 prehrávač - už som si zvykol na starom aute
  • lepšiu stabilitu - predsa len som s ním 2x dostal šmyk v zákrute keď pršalo
  • autocomputer - keďže dovtedy som si priemernú spotrebu informatívne počítal len po natankovaní


čo by som chcel, ale netreba:

  • klimatizáciu
  • parkovací assistent


Na čom až tak nezáleží, hoci by potešilo:

  • vyššia rýchlosť? - nepotrebujem, predsa len auto používam na presuny a nie ako adrenalínový šport
  • menšia spotreba? - bola by síce super, ale už teraz to nebolo zlé

 

Čo do budúcnosti?

Ako budú vyzerať autá o 5 rokov? O žiadnej revolúcii sa zatiaľ nešušká:

  • hybridné autá sú pre mňa finančne nedostupné
  • auto na vodu asi tak skoro nebude
  • o žiadnej inej technológii ktorá by bola pre mňa vhodná som sa nedozvedel


Možná budúcnosť (teda čo sa vyskytlo odvtedy čo som si už to auto kúpil):


Dokonca ani spotreba bežných motorov sa citeľne nezlepšila (hoci existujú motory ktoré majú o trošku lepšie parametre ako tie spred 10 rokov).
 

Aké parametre požadovať?

Benzín alebo dízel?

Síce občas by som musel cestovať na dlhú vzdialenosť (napr. keby som chcel ísť za rodičmi), väčšinou by som chodil len na kratšie vzdialenosti (do práce) a tak je dízel pre mňa v podstate zbytočný. Na výber vozidla to teda nemá veľký vplyv.
 

Značka

Je to divné, ale žiadna značka neposkytuje nič zásadné čo by iná značka tiež neposkytovala (možno mi autíčkári budú oponovať, ale proste na nič podstatného som vtedy nenarazil). Niektorí si myslia že škodovka má výhodu v lacnom servise, alebo vo vyššej odkupnej cene (zrejme kvôli dojmu lacnému servisu) ale toto už dávno neplatí (keďže dovoz náhradných dielov "z Číny" vychádza lacnejšie ako z Čiech). V skutočnosti to má vplyv len na aktuálne vyššie ceny ojazdených áut (a do budúcnosti nie je žiadna istota že to tak zostane).


Autá sa teda dajú vyberať aj podľa samotného dizajnu a nespravíme veľkú chybu. Paradoxne mi najviac vyhovovoval dizajn značky ktorú som mal doteraz.
Ďalšie plus pre túto značku bolo že servisák sa na túto značku priamo orientoval (a sám aj ju používal).
(ako som neskôr zistil tak model ktorý som si nakoniec vybral patril medzi najspoľahlivejšie autá)
 

Malé či veľké?

Doteraz som mal malé auto, ale čo ak mi veľké bude sedieť lepšie?
vďaka servisákovi som mal možnosť vyskúšať si malé, stredné aj auto vyššej triedy.
 

Moje pocity?

  • malé auto - vo všetkom podstatnom (to čo som určite potreboval) lepšie ako to moje
  • stredné auto - nepríjemne ma prekvapilo svojou lenivosťou
  • veľké (hoci staršie) auto - určite najväčší komfort, problémy som mal ale s parkovaním


Napriek tomu že od veľkého auta ma všetci odhovárali (bolo starší ročník), vážne som sa nad ním zamýšľal. Nevyzeralo zle, ale ešte nemalo autocomputer a keďže parkovanie v meste je pre mňa veľmi podstatná vec, vybral som si znova malé auto.
 

Staršie či novšie?

U auta ktoré som si vybral som mal 3 možnosti:

  • model som starším dizajnom - z bazáru
  • nový model s podobným motorom - vyšiel by ma asi 2x drahšie
  • nový model s lepším motorom - stál by ešte o 2000 euro viac
  • nový model v plnej výbave, ale ojazdený (za cenu len mierne nižšiu)


Zase som sa musel rozhodovať a zvažoval som naozaj všetky 3 možnosti.

V prípade nových modelov bolo ešte možné vybrať si výbavu až do výšky dvojnásobku pôvodnej ceny.
Vybral som si bazárovú verziu (asi hlavne) kvôli tomu, že auto je pre mňa "spotrebný materiál":

  • rozdiel medzi novým a starým by som z užívateľského hľadiska asi nepostrehol
  • kvôli spotrebe/výkonu sa mi to tiež neoplatí, lebo nešoférujem až tak veľa

 

Ostatné rozhodnutia

Mal som vybratý typ auta, značku/model a odkiaľ ho kúpim.
Tým výber ale zďaleka neskončil. Ešte som si musel zvoliť:

  • kompromis medzi rokom výroby, najazdenými kilometrami, cenou a výbavou
  • farbu
  • náhradníka (ak by mnou vybraný model mal viditeľnú vadu)

Pozrel som si niekoľko ponúk a konečne si vybral.


Prvé dojmy

Pri prvom pohľade na auto som bol veľmi spokojný: páčilo sa mi :-)

Malo (podľa servisáka čo mi ho predával) len jednu nepríjemnú vlastnosť: hlučné pneumatiky.
Hluk sa ale časom zväčšoval až mi v pneuservise zistili že nie je problém s pneumatikami, ale s ložiskami. Po ich výmene už bolo všetko v poriadku.
Teda zrejme som bol pri predaji oklamaný, keďže autoopravár by mal vedieť vocogo.

No nevadí .. hoci klamstvo z duše neznášam .. dobrý dojem z auta mi to nedokázalo pokaziť...
 

Nová zábavka

Začal som si užívať "nové" autíčko.

Pred nákupom by ma to asi ani nenapadlo, ale najviac ma zaujal autocomputer: konkrétne priebežné meranie spotreby.
Bez neho by som nikdy nezistil niektoré súvislosti:

  • spotreba sa neodvíja len od rýchlosti, ale viac od zrýchľovania alebo spomaľovania
  • spotreba citeľne stúpa aj pri minimálnom stúpaní (a klesá pri klesaní) hoci za normálnych okolností by som si tento sklon cesty ani nevšimol
  • na to aby som mal dobrú výslednú spotrebu nemusím ísť pomaly
  • pri rovnakej rýchlosti môže byť spotreba rozdielna (v závislosti od stlačeného pedálu plynu)
  • dajú sa vďaka tomu rýchlejšie spoznať zákonitosti míňania benzínu


Vďaka tomuto som si našiel novú zábavku: dodržiavať určitú spotrebu.
Minimálna spotreba ktorú mi zobrazuje je 3.3l na 100 kilometrov (zrejme ten motor nie je dokonalý aby spotreba klesla úplne na 0 keď netreba), tak ak sa to dá, snažím sa udržať spotrebu (napríklad) 3.4l. Samozrejme že to nedá vždy dodržať (až taký účinný ten motor nie je), ale pri určitej spotrebe je spomaľovanie takmer neciteľné - tak sa túto hodnotu snažím nájsť a dodržovať.

Už to mám celkom natrénované: viem akou silou treba stláčať plynový pedál, nemíňam teda zbytočne benzín a mám nižšiu celkovú spotreba ako u predchádzajúceho auta (aj keď motor asi nie je efektívnejší).
 

Som spokojný?

Úplne. Viem čo som si vybral a prečo. Viem že sa mi najviac hodí.

Vždy keď odchádzam z auta a stlačím diaľkové ovládanie (ktorým sa zamknú dvere, teda ich nemusím zamykať manuálne) si pomyslím:

Som rád že som sa na to odhodlal!
 

Mám všetko čo som požadoval?

Všetky pre mňa podstatné vlastnosti sa zlepšili.
(z "nice to have" vlastností má aj klimatizáciu, hoci nemá parkovacieho asistenta)
Z pôvodných požiadaviek mi chýba len MP3 prehrávač, keďže zabudované autorádio bolo iba na CD.
No toto nie je problém, lebo si môžem kedykoľvek dokúpiť externý prehrávač, alebo iné autorádio.
Keby som si ale kúpil nové autorádio, zrejme by mi už nefungovalo ovládanie hlasitosti z volanta (na ktoré som si už navykol a pri šoférovaní iného auta mi chýbalo). Nad iným autorádiom sa už ani nezamýšľam, možno si kúpim MP3 transmitter, ale zatiaľ ešte netreba.
 

Nastalo v niečom zhoršenie?

Okrem chýbajúceho MP3 prehrávača som k novému autu nedostal zimné pneumatiky (tie som odovzdal so starým autom, hoci možno by pasovali aj na to novšie)
Namiesto toho aby som si ich automaticky dokúpil som sa ale zamyslel:

  • naozaj ich potrebujem a nedá sa to bez nich?
  • veď ma šoférovanie v zime nebaví:
    • je to väčší stres, trvá to podobne dlho ako MHD, stojí to viac ako v lete, treba odhŕňať sneh a zahrievať auto, skladovať tie druhé pneumatiky, prezúvať, ...


Tak som si povedal že proste cez zimu šoférovať nebudem (a budem chodievať MHD-čkou). Tým pádom nepotrebujem zimné pneumatiky.
Prežil som? Fpohode .. ani túto zimu si zimné pneumatiky nekúpim...
 

Záver: paralely s výberom foťáka

Čo to má spoločné s výberom foťáka?
Nájdite si súvislosti sami...

Samotný proces výberu bol u mňa úplne iný ako u výberu foťáku (hoci som si nakoniec tiež vybral skôr menší model), ale v podstate je veľmi podobný. Pôvodne som na každý detail pri výbere auta chcel napísať odpovedajúci detail pri výbere foťáku, ale z toho by mi vyšiel raz tak dlhší článok ako je teraz.

Najpodstatnejsie zistenie je, že aj výber auta je len výber najvhodnejšieho kompromisu.
Ako všade inde aj tu platí, že chcieť za každú cenu to najlepšie sa nikdy nevypláca, lebo vždy existuje a bude existovať výkonnejší model.
Požadovať úplne všetko také aké som mal doteraz (len lepšie) sa zdá byť logické, no niekedy je vhodnejším kompromisom niečo obetovať
(tvrdohlavo trvať na nepotrebnej veci môže značne predražiť alebo obmedziť výber, prípadne až spôsobiť že nakoniec skončíme u niečoho čo v skutočnosti vôbec nechceme)
Dokonca aj to čo si myslíme že je nutnosť sa môže stať nepotrebným.
A nakoniec aj vás môže najviac zaujať niečo čomu ste pôvodne vôbec neprikladali dôležitosť :-)


[Ganec]

Dodatok

Cez víkend ma kamoš zviezol v jeho služobnom aute. Zapol mi vykurovanie sedadla. Celkom príjemné :-)

Zaujímavé, že pri výbere auta som na toto ani len nepomyslel. Ešte toho o autách určite dosť neviem...

 

Postupovali by ste pri kúpe auta inak? Máte aj iné požiadavky?

Súvisiace články

[Ganec bloguje] DSLR prirovnania 1: Rama

[Ganec bloguje] DSLR prirovnania 2: mlieko - rožok - maslo

[Ganec bloguje] Foto-prirovnania 3: kúpa auta

Diskusná téma: [Ganec bloguje] Foto-prirovnania 3: kúpa auta

Titulok: Toto je článk jak u debilov Vložil: XXL Dátum: 04.12.2013

Aj podľa toho, či bliká ľavý alebo pravý blinker...

Titulok: spotreba Vložil: lt Dátum: 03.12.2013

Je vidno zmeny v spotrebe aj pri protivetre.

Titulok: Re:spotreba Vložil: Ganec Dátum: 08.12.2013

O vplyve protivetru som vedel už predtým (z korčuľovania).

No že spotreba pri "neviditeľnom stúpaní" je rádovo väčšia ako spotreba na vyššej rýchlosti ma dovtedy nenapadlo...

Pridať nový príspevok