Ako dosiahnuť maximálnu ostrosť
05.12.2011 10:03Je veľa postupov a rád ako dosiahnuť ostré fotografie.. Výsledok ovplyvňuje veľa faktorov:
- Ako nastavíme expozíciu - obmedzenie pohybovej neostrosti správnym nastavením fotoaparátu
- Ako fotíme - držíme fotoaparát
- Čím fotíme - kvalita fotoaparátu, objektívu a jeho ostrosť na konkrétnej clone
- Ako nastavíme expozíciu – najčastejšia príčina horších výsledkov u začiatočníkov (aj skúsenejších) býva podcenenie pohybovej neostrosti spôsobené zvolením nevhodného času pri snímaní, ktoré je priamo závislé na ohnisku snímania. Nemôžem opomenúť jednoduché pravidlo, ktoré približne platí pri fotení a to:
Čas pri snímaní by sa mal rovnať alebo byť rýchlejší ako prevrátená hodnota ohniska násobená crop faktorom. Krkolomnú vetu som vysúkal tak skúsim jednoduchšie na príklade:
Fotím napr. krajinu s DSLR zrkadlovkou od Canonu (crop = 1,6) a svetelné podmienky mi dajú (keď mám priorite clony nastavenú hodnotu 8 pre docielenie celoostrého záberu) tieto hodnoty
clona 8,
vypočítaný čas fotoaparátu 1/20 – 0,05 sekundy
ISO 100 (obecne čím nižšie ISO tým menej šumu)
na ohnisku 50mm
obecne udržateľný čas by mal byť teda 1/ (50 x 1,6) = 1/80 – čo je 0,0125 sek čo je o dosť kratší ako ten, čo nám dopočítal fotoaparát.
Je niekoľko možností čo môžeme robiť v takomto prípade:
- použiť statív – najlepšia voľba (ale keď nie je po ruke?? Použiť inú oporu) (nezabudnite vypnúť stabilizáciu, ak ju bežne požívate),
- zvýšiť ISO tak, aby sme záber bezpečne udržali (zníži sa ale kvalita zvýšením šumu),
- zmenšiť ohnisko – no stratíme zvolenú kompozíciu a výrez nemusí byť tak kvalitný,
- zapnúť stabilizáciu obrazu (ak ho fotoaparát alebo objektív má – no hlavne na statické scény),
- využiť možnosti fotoaparátu (oneskorené snímanie (2 sek), diaľková spúšť, predsklopenie zrkadla, ..),
- skúsiť kontinuálne snímanie – možno sa jeden záber vydarí (ale to len ako krízové riešenie)
- ich kombináciou J,
alebo tiež – naučíme sa správne držať fotoaparát, čo ma privádza k 2 bodu..
- Ako fotíme – teda ak držíme fotoaparát je tiež faktor ktorý ovplyvní výslednú ostrosť. Pokúsim sa vám doporučiť niekoľko poznatkov a opísať ako to robím aj ja:
- snažte sa o najstabilnejšia ruka pri fotení – ja si zvyknem omotať remeň s fotoaparátu okolo ruky a tým zafixujem fotoaparát – trochu nepohodlné ale pri fotení z ruky pomôže (tiež existujú špeciálne prvky kde ruku len vopcháte),
- tri pevné body – pri snímaní pevne držím fotoaparát , druhou rukou objektív a tretí pevný bod je stabilita opretím hľadáčika k oku,
- požívam kontinuálnu spúšť – viac záberov lepšia možnosť výberu najlepšieho snímku (bacha na životnosť závierky J),
- správne dýchanie – pred fotením vydýchnem a potom snímam
- držanie rúk – lakte tlačím k telu
- jemné tlačenie spúšte – čo najmenší prenos pohybu na fotoaparát
- Čím fotíme.. kvalita fotoaparátu a hlavne čipu v ňom (v kombinácii s vhodným sklom) nám umožňuje vykreslenie množstva detailov a dosiahnuť požadovanú ostrosť. Výrobcovia sa predháňajú v megapixeloch ktoré väčšinou nezabezpečujú lepšie výsledky a sú (hlavne pri kompaktoch) viac na škodu. Rozhodujúca je veľkosť čipu a jeho technológia.
Kvalita objektívu, jeho schopnosť „kresliť“ a jeho vady (chromatická aberácia, vinetácia, súdkovitosť, a p.) je ďalší z faktorov ovplyvňujúci ostrosť. Nezanedbateľné je tiež, na akej clone sa dosahuje najlepšej ostrosti. V laický názor je – čím vyššia clona tým ostrejší záber. V skutočnosti to tak nie je. Najostrejšie bežné objektívy sú spravidla (90%) najostrejšie v okolí tretieho clonovom čísle od najnižšieho (príklad Canon 70-200 f4 (4. 4,5. 5. 5,6. 6,3. 7,1) á najlepšie výsledky ostrosti okolo clony 5). To neplatí u ultrasvetelných objektívov. Pri vyšších clonách (20, 22) sa už prejavuje difrakcia ale každý objektív je iný a preto treba tiež dobre poznať silné a slabé stránky svojho objektívu.